Když už chcete za kabelku čtyři tisíce, propagujte ji aspoň správně česky

Ollin ARMCANDYSpojení "módní novinka" a "vyhrajte kabelky" v jednom titulku na hlavní stránce iDnes znamená, že na článek okamžitě kliknu, protože to si vážně nemůžu nechat ujít. Udělala jsem to i dnes a nestačila se divit. I když jde o komerční článek, nějak jsem nečekala hrubku hned v první větě.









"Vyhrajte originální a stylové eko-kabelky Ollin ARMCANDY, ktere si oblíbili známé osobnosti USA, jako herečka a zpěvačka Selena Gomez či herečka Kristen Bell."

A kromě do očí bijící hrubky vidím problém i ve zbytku textu: 

"Kabelky Ollin ARMCANDY se odlišují pestrým rozsahem barev a tvarů, které využijete nejen pro všedni nošení, ale i pro společenské a VIP akce. Jsou vyrobeny až ze dvou tisíc jednotlivých obalů dle techniky starých Mayů a každý ORIGINÁL je tvořen profesionálními umělci. Celkový design může trvat dva až tři dny ruční práce. K tvorbě kabelek je využívaná kvalitní PRAVÁ KůŽE a nevyužité obalové materiály a tiskoviny z důvodu chybného strojového tisku."

Když to vezmu větu po větě a budu puntičkářská a hnusná: 

Věta první: "Kabelky Ollin ARMCANDY se odlišují pestrým rozsahem barev a tvarů, které využijete nejen pro všedni nošení, ale i pro společenské a VIP akce.
Od čeho že se to ty kabelky odlišují rozsahem barev a tvarů? Od všech ostatních kabelek na celém světě? Od jedné konkrétní černé kabelky ve tvaru pytle, která zrovna vytanula tvůrci reklamního textu před očima? Co to je VIP akce? Vím, co znamená VIP. Ale spojení VIP akce mi nějak nesedí. Ještě bych unesla spojení "akce pro VIP". Autor touhle prapodivnou větou chtěl zřejmě říct, že kolekce těchto kabelek je výjimečná svou barevností i množstvím tvarů, které nabízí. A nejspíš chtěl naznačit, že se jedná o kabelky, které nosí VIP ve všední dny i na společenské akce.   

Věta druhá a třetí: Jsou vyrobeny až ze dvou tisíc jednotlivých obalů dle techniky starých Mayů a každý ORIGINÁL je tvořen profesionálními umělci. Celkový design může trvat dva až tři dny ruční práce.  Věta druhá nedává vůbec smysl, pokud si předem neprohlédnu pár fotek, abych pochopila,  že kabelka není vyrobená až ze dvou tisíc starých plechovek od piva nebo lepenkových krabic. Technika starých Mayů bude asi to, že je to celý takový čtverečkovaný. To, že každý originál je tvořen profesionálními umělci, ve mně vyvolává jen podivný pocit, že si výrobce hraje trochu na hogo-fogo. Ve skutečnosti totiž nejspíš chtěl říct, že každá kabelka má originální vzhled, neexistují dvě stejné a že všechny vyrábějí dělníci, kterým ve fabrice říkají  profesionál-umělec. Nesmyslná věta o tom, že celkový design může trvat dva až tři dny ruční práce zřejmě má naznačit, že každý kousek dělník profesionál-umělec vyrábí tři dny rukama. Daleko líp by tuhle myšlenku vystihla třeba věta: Každá kabelka je jedinečná a její výroba je tak náročná a složitá, že trvá až tři dny.  

Poslední věta: K tvorbě  kabelek je využívaná kvalitní PRAVÁ KůŽE a nevyužité obalové materiály a tiskoviny z důvodu chybného strojového tisku." Autor textu zřejmě potřeboval nějak potlačit fakt, že kabelka je vyrobená z odpadků, proto ten výkřik PRAVÁ KŮŽE. Mimochodem, i když na nás křičí verzálkami, neumí ani napsat velké U s kroužkem, a to u nás umí kdejaká blondýna. Našroubovat k té pravé kůži ještě  nevyužité tiskoviny z důvodu chybného strojového tisku, to chce opravdu velkou dávku kreativity. Co takhle:  Kabelky vznikají z nevyužitých obalových materiálů a z tiskovin vyřazených z distribuce kvůli chybě tisku?

Když už si rýpnout, tak pořádně. Takže se podíváme i na oficiální web firmy.  Bude to pohled stejně tristní, protože všechny výše zmíněné nesmysly ještě víc rozpatlává . 

"Ollin ARMCANDY využívá tradiční Mayské techniky "Nahui Ollin" (symbol pohybu vpřed), která spočívá ve složení nevyužitých obalových materiálů a jejich přeměny v originální a stylové kolekce ekologických kabelek." Neřekla bych, že Mayové měli speciální techniku, jak složit obaly a přeměnit je v originální kolekce kabelek. Spíš bych řekla, že způsob skládání materiálu při výrobě této kabelky se inspiruje tradiční mayskou výtvarnou technikou (samozřejmě s malým M!).  Mimochodem, buď je můj Google úplně pitomej, anebo mayská technika Nahui Ollin neexistuje. Jediné, co mi našel, je jakási mexická autorka Nahui Olin (s jedním L), která je symbolem ženské sexuální emancipace. A podle wikipedie je Nahui Ollin podle aztécké mytologie označení pro pátý věk nebo páté slunce, jímž pátý věk začal.

Ollin ARMCANDY se od ostatních výrobců módních doplňků odlišuje známkou ECO-FRIENDLY a HANDMADE produktů s pestrým rozsahem barev a tvarů, které využijete nejen pro všední nošení, ale i pro společenské a VIP akce. A zase tady máme mlácení se pěstičkou do hrudi, jak je to eco-friendly a handmade. Předpokládám, že známku "eco-friendly a handmade"  si výrobce vymyslel a udělil sám.

Kabelky jsou vyrobeny až ze dvou tisíc jednotlivých obalů a každý ORIGINÁL je tvořen profesionálními umělci. Celkový design může trvat dva až tři dny ruční práce. K tvorbě kabelek je používána kvalitní PRAVÁ KůŽE a nevyužité obalové materiály a tiskoviny z důvodu chybného strojového tisku. Kabelka až ze dvou tisíc obalů...  Nebylo by víc eco-friendly ty obaly raději recyklovat? Jo, ani na oficiálním webu neumějí napsat Ů.  (Mám radost, že já ho napsat umím, takže to tady musím propálit víckrát! ŮŮŮ) Jo, a ten odstaveček o osobnostech, které si kabelku oblíbili, je tam samozřejmě taky.

Z každé prodané kabelky je 1$ věnován na ekologické projekty. Hmm, vzhledem k tomu, že kabelky se prodávají v cenové relaci od dvou do čtyř tisíc korun, beru to jako mimořádnou velkorysost, když firma dá z každého kusu necelých 18 korun na ekologii. 

Naši zákazníci mají díky Ollin ARMCANDY nejen osobitý styl, ale také příjemný pocit, že pomohli dobré věci.  No, nevím, nevím. Kabelky mě nijak zvlášť neuchvátily, firma taky ne a těch 18 korun na ekologii už vůbec ne. Vzhledem k ceně kabelek je to spíš trapné. Asi pošlu tři stovky ekologické organizaci rovnou a koupím si kabelku od výrobce, kterému nemá zákazníky totálně na háku. Budu mít kabelku podle svého gusta a pocit, že jsem pomohla dobré věci taky. A větší. 

A ještě utratím své peníze tam, kde na zákazníka nekašlou. Firma, které záleží na zákazníkovi, si totiž dá aspoň trochu práce s tím, jak ho oslovuje. Ollin Armcandy na mě ale působí stylem: nakup a vypadni, víc nás nezajímáš. Nemáme zájem se s tebou patlat a už vůbec nebudeme řešit takové malichernosti, jako je hezky česky sepsaná propagační stránka. Z toho totiž nic nemáme. A korektora si platit nebudeme, protože chceme prodávat, nikoliv věnovat péči a čas tomu, jak zapůsobíme na zákazníka.

A totéž platí i pro iDnes! Zpravodajská jednička na českém internetu, jak se server sám plácá po zádech, by do korektora mohla investovat. A to i v případě komerčních článků. Předkládá je totiž svým čtenářům, kterým je úplně fuk, jestli jde o reklamní text, od něhož se vydavatel distancuje. Text je totiž na iDnesu a tak ho taky čtenář vnímá. A fakt, že redakce přehlédne hrubky, moc o profesionalitě nevypovídá. Nehledě na to, že opravdu profesionální reklamní oddělení by mělo zadavateli reklamy alespoň doporučit, jak formulovat text, aby nebyl úplně hloupý, jako je to v případě tohoto komerčního sdělení.



7 komentářů:

  1. a ešte su aj hnusne. inak aj ta original us stránka je divná. nemajú tam ceny a nič podobne:-D

    OdpovědětVymazat
  2. Ta rána do iDnesu na závěr byla zbytečná a zcela mimo. Můžu jim vytknout sto a jednu věc, ale do komerčního sdělení jim opravdu nic není.

    OdpovědětVymazat
  3. Idnes by si měl ohlídat aspoň hrubky v komerčním sdělení, přijde mi to od blondýny docela na místě

    OdpovědětVymazat
  4. Miluji Vaše články.-)

    OdpovědětVymazat
  5. žádnou hrubku nevidím...

    OdpovědětVymazat
  6. také bych něco dodala ohledně hrubek, píše se vyjímečný..

    OdpovědětVymazat
  7. Hrubka je "osobnosti si oblíbili", má tam být samozřejmě ypsilon.

    A výjimečný je napsáno správně, špatně naopak je vyjímečný http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=%20v%C3%BDjime%C4%8Dn%C3%BD

    OdpovědětVymazat