Když se reklama opravdu nepovede

Reklama na cokoliv by měla být zajímavá, poutavá, originální a hlavně: měla by být perfektní. Perfektní nejenom graficky, ale i jazykově. Není totiž nic trapnějšího, než když se jakákoliv firma prezentuje reklamou, která víc než obsahem zaujme něčím úplně jiným.

Přesně takovou reklamu jsem viděla na jednom zpravodajském portálu. Jde o reklamní panel, ve kterém se střídá několik různých textů a obrázků. Když jsem zahlédla první z textů, jen jsem se pousmála: Chyby děláme všichni. Když jsem ale viděla ten následující, už mě shovívavý úsměv přešel.


Zdeník mě vážně pobavil. Jenže "jedinnou" rostlinu už fakt nechápu. Proč bych měla jít zrovna do téhle firmy, jak moc je seriózní a precizní,  když si nedokáže ohlídat ani třířádkový text? Navíc bych text z prvního obrázku formulovala trochu jinak. Jednoduše Hotová zeď..., nikoliv Hotovou. No, možná měli kreativci zrovna po nějaké brutální pařbě a pro kocovinu byli rádi, že napsali správně aspoň zbytek textu. 


Téhle firmě vůbec nějak nejde psaní textů. Přímo na jejím webu je i tenhle skvost. Vznikl nejspíš tak, že autor kreativně použil kouzelnou klávesou zkratku CTRL+C a následně CTRL+V. Jenže mu asi nedošlo, že zkopíroval text psaný v bodech, takže mezi jednotlivými výkřiky není interpunkce. Zvlášť v případě splácaniny slov "vysoká pevnost bezúdržbový nízká nasákavost" to vypadá poněkud divně. No, asi to byla fakt drsná pitka, když nebyl schopný odťukat na klávesnici pár čárek navíc. 

Podobné skvosty se ale dají najít i v reklamních textech velkých firem, u kterých by se dalo čekat, že kromě velkého marketingového oddělení spolupracujícího s prestižními reklamními agenturami, budou zaměstnávat i někoho, kdo umí česky. 


Na šílený tvar "by jste" mám vyloženě alergii. Nápis jsem si navíc kvůli chybějící čárce musela přečíst dvakrát, než jsem pochopila, co že se nám to vlastně Tesco snaží sdělit. 




Hezky utnout se dokáže i Alza. Myslím, že by si měli někde sehnat učebnici češtiny tak pro čtvrtou třídu a hodně pečlivě nastudovat kapitolu o dělení slov. Anebo by měli vysvětlit grafikovi, že nacpat tříslabičné slovo do malého dvouřádkového čtverečku fakt nejde. 


Takhle to dopadne, když kreativec nebo copywriter pojme myšlenku, zazvoní mu telefon, on vyřídí hovor, původní myšlenku zapomene a dokončí ji zcela jinak. Nejspíš tam mělo stát "Jiný už vůbec nebudete chtít". Anebo je to možná hodně šikovná práce autora, který nenávidí iPady. 



Vždycky jsem si myslela, že dvě pětky jsou dvacet korun. Tahle pizzerie to pojala trochu po svém a dvě pětky říká 55 korunám. Ještě že to není reklama v rádiu. Nechtěla bych pak být v kůži servírky, které do lokálu naběhne parta nadšených milovníku pizzy a při placení zjistí, že dvě pětky jsou víc než pade.  


A nakonec jeden kousek, který sice je česky správně, ale tentokrát to nevychytal fotograf. 

___________________________________________________

Zdroj fotek: webové stránky firem a facebook.com, 

103 komentářů:

  1. Upřímně si přeju, abych si mohla být jistá jako ty, že prasárnička v poslední reklamě vznikla náhodou. Ale to by nesmělo každoročně tolik firem získávat nominaci na Šovinistické prasátečko :-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cyklista to vychytal, ale aj dojebal.
      Evidentní záměr.

      Vymazat
    2. To kolo je nepochybně - bohužel - záměr.

      Vymazat
    3. Jen tak pro info... Sexistitcké prasátečko ;)

      Vymazat
  2. Mě se zase zdá, že dvě pětky je deset korun..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ne, fakt to je dvacka, desetikoruna: "pětka", pětikoruna: "bůro"

      Vymazat
    2. je to uz z naky desne stary doby, kdy se menily zlataky za koruny a jeden zlatak byl pak dve koruny. takze deset korun bylo pet zlatejch a petka je na svete. o buru nemam bohuzel zadny info.)

      Vymazat
    3. Bůr je z období Bůrské války v jižní Africe. Vybírala se pětikoruna na podporu bůrů v boji proti angličanům.

      Vymazat
  3. Ahoj baby,

    Máš tam chyby...

    hlavně: měla by bát perfektní
    ALZA : pečlivě nastidovat kapitolu o dělení slov

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ajaj, tak to se nepovedo. Děkuju za upozornění, opraveno.

      Vymazat
  4. ale jinak souhlas... a ten bike je epickej!

    OdpovědětVymazat
  5. .. děcká, jak já to "by jste", "kdyby jste", "aby jste" ... NENÁVIDÍM ... :(( a pořád mě to někde bombarduje :(((

    Terez

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...a co teprve "slevněné zboží". Jednou jsem na to prodavačku upozornil, když tento skvost tvořila na tabuli před vchodem. Setřela mě, že je to správně, protože je to přeci od slova "sleva".

      Vymazat
    2. Hahaha :-D

      Vymazat
  6. Me absolutne dostaly susenky Zlate kolecka. Mit hrubku primo v nazvu produktu, to uz je mistrovstvi. Malati d.d.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám dojem, že ten název "Zlaté" je názvem "kolekce" několika druhů sušenek a "Kolečka" je název těchto konkrétních sušenek. Ale zní to fakt dost blbě, to se musí nechat.

      Vymazat
    2. Nebo Zlaté esíčka. Gramatická chyba to nakonec fakt není, ale vypadá to dost blbě, grafici by si s tím měli pohrát a aspoň ty dvě slova nějak pořádně oddělit a ne aby to vypadalo jako jeden název.

      Vymazat
    3. Tak o to se dohadujeme doma pořád. Souhlasím s názvem Zlaté. Ale měli by to skutečně graficky oddělit. Nebo otočit pořadí slov...

      Vymazat
    4. jj ZLATÉ je něco jako značka, takže se neskloňuje, ale pravda, zní to divně :)

      Vymazat
    5. Kajsi js četla, že to je lokální! :) Bo po našimu!! :D

      Vymazat
  7. Myslím, že když už někdo kritizuje hrubky a chyby v textu jiných, měl by si nejdřív zamést před vlastním prahem. Blondýno, tobě taky sem tam něco ujede, ale tenhle článek je fakt překlepová perla. A vzhledem k jeho tématu je to i celkem trapas.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemyslím si. Je něco jiného udělat chybu v článku na blogu a něco jiného je udělat chyby v reklamě, kterou se snažím zaujmout potenciální zákazníky.

      Vymazat
    2. Jo, ale dělat chyby v článku, který je o chybách... nevím no, přece je jedno, jestli píšu reklamu nebo blog, obojí je nějaká forma prezentace na veřejnosti.

      Soav (blbne mi přihlašování :( )

      Vymazat
    3. Soav, hele blondýna neni marketingový oddělení, aby měla deset lidí na kontolu. Překlepne se každej. Já bych to tak nehrotil.

      Vymazat
    4. Já myslím, že je dost rozdíl udělat pár překlepů na blogu a dělat hrubky a překlepy v textu, za jehož zveřejnění platím a chci aby mi něco vydělal. Mně je třeba úplně jedno, když objevím překlep nebo nějakou chybičku tady, ale když je v reklamě na produkt, který bych si možná ráda pořídila, tak mně to celkem odradí.

      Vymazat
    5. Překlep a hrubka jsou dvě naprosto rozdílné věci...překlep toleruji, ale člověk, který by mi napsal dopis obsahující výraz "kdyby jste", by u mě totálně skončil. Blondýně fandím...

      Vymazat
  8. Nejlepší je "pošlete nám DOTAZ ne" u té stavební firmy a iPad, co nebudete chtít :) Výpr-odej a pizza za dvě pětky jsou podle mě udělané schválně blbě, aby přitáhly pozornost. A kola Turek už běhají internetem nějaký ten pátek a dle mého skromného názoru je to velmi chytře vymyšlená reklama - něco takového si přece každý zapamatuje, ne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, každý si to bude pamatovat jako jednu z nejdementnějších reklam za poslední dobu (aspoň co jsem já viděla). A už kvůli tomuhle sexistickému vtipu (úplně se plácám do kolen, sranda, ne, chlapí!) bych k nim nepáchla. Když mají takovouhle reklamu, jak se asi budou chovat k zákaznicím? Tipla bych, že stylem "paninko, tomu nerozumíte, nechte to na mě".

      Vymazat
  9. Ve Zlíně jsem objevila ve výloze jedné CK nápis Něměcké cestovné kanceláře. Nestačila jsem se divit... =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já na plachtě jedné dodávky viděla "Brňenská" ulice... Měřilo to asi tři čtvrtě metru.

      Vymazat
  10. Zlate Kolecka neni preklep,i kdyz to nestasne zni. Zlate je samostatny nazev rady produktu-Zlate Polomacene,Zlate Esicka etc. P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nevím, i když je to název řady, tak se takovéto kombinaci měli vyhnout.
      http://drahokam.wordpress.com/
      http://neznamnudu.wordpress.com/

      Vymazat
    2. Jo, je to úplně stejné jako "President Karel IV.". Za tohle bych těm sýrařům nechala opravovat písemky z dějepisu.

      Vymazat
    3. President Karel IV. mi rve taky uši, nic naplat (prosím aby tady žádný potrefený blb nevysvětloval, že President je název toho sýra - to já samozřejmě vím, děkuji)

      Vymazat
  11. Překlep hned na prvním řádku je záměrný?
    "Reklama na cokoliv by měla být zajímavá, poutavá, originální a hlavně: měla by bát perfektní."

    OdpovědětVymazat
  12. Když jsme měli v práci před vydáním katalogu, četly jsme celej katalog s kolegyní asi desetkrát, možná i víckrát. Slovo po slově, kontrolovaly interpunkci, překlepy, všechno. Tohle je snad fakt naschvál, aby si to lidi pamatovali...

    OdpovědětVymazat
  13. Řekla bych, že poslední dvě reklamy jsou takhle naschvál. U těch ostatních se dá vážně jen hádat, zda reklamu tvořili na slezině drogově závislých s dvoudenním absťákem nebo prostě tupci, co ani nedokážou slovo "kreativita" hláskovat.

    OdpovědětVymazat
  14. Vždycky mě dojme NASHLEDANOU. Komerční banka to měla několik let v bankomatech jako rozloučení po vybrání peněz, teď už to naštěstí opravili.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a co vás na tom tak dojímá?

      Vymazat
    2. Ach ten češtin je můj kobyla, že?
      Správně je NA SHLEDANOU.

      Vymazat
  15. No oni to kolikrát ani netvoří kreativci v reklamkách, ale mnohdy za vidinou úspor si to vyšolichá marketingové oddělení interně a pak vznikají různé paskvily. Nebo prostě má klient už zcela nesmyslených x připomínek, až reklamky kapitulují a když se reklama už po 150 předělává, tak už v hledání chyb nejsou tak aktivní. Tvorba reklam by se měla nechat odborníkům a ředitelé z různých oddělení firmy by do toho neměli kecat, protože pak vznikají pěkné nesmysly :-))

    http://mamou-stylove.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  16. Napadlo mě, že reklama s "pětkama" mohla být brána i tak, že bylo vysvědčení a pojalo se to prostě zrovna takhle. Nemuselo jít nutně o chybu, ale zbytek je dost exkluzivní :-).

    OdpovědětVymazat
  17. Nejen v reklamě - jsem dost háklivá na nespisovnou češtinu např. v titulcích běžících během TV vysílání (včera jsem takto zahlédla něco o podpadcích...)Vypadá to, že zaměstnávají absolventy pomocných škol.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Absolutně strašný je také styl psaní ceny. Místo např. 100,50 Kč někteří inteligenti píší
      100,50,- Kč! Což je dost otřesné a značně nelogické. Zavedli to zde Vietnamci a chytli se toho i ne moc chytří Češi. Je to hnus a prznění čestiny.

      Vymazat
  18. Nemůžu si pomoct, ale u Alzy bych to nevnímala jako chybu. Pokud má nějaká jev svou funkci, i když třeba "jen" pragmatickou, tak (podle mého skromného názoru)se dá použít leccos. Samozřejmě je to špatně rozdělené, ale nešlo třeba o to, aby si právě díky tomu každý toho slova všiml? Jinde o záměru nemůže být řeč, ale v tomto případě bych to i jako záměrnou chybu viděla.

    ET

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Omlouvám se za chybky, které zrovna při takovém tématu jsou jako pěst na oko.:o))
      Bohužel se můžu vymluvit jen na špatnou klávesnici a svou lenost číst si po sobě příspěvky.

      ET

      Vymazat
  19. Jak vidím, blondýnin blog navštěvují samí inteligenti.

    OdpovědětVymazat
  20. Blondýno, já vím, že nemáš jen tento blog.Další je módní peklo.Takže proč ti říkat bloncko, když máš taky jméno.Že Ado? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi ale detektiv :D

      Vymazat
    2. Jak jsi na to přišel? :-))))

      Vymazat
    3. Přišla.A jednoduše.Stejný styl psaní, zhnusení nad stejnými věcmi.Nedávný příspěvek o Blansku.Ada je z Brna,Bk je kousek kousíček.A nejsem žádné detektiv , jen vnímavá šikovná holka :) :D

      Vymazat
    4. Ach jo, to je tedy přímo úžasná detektivní práce. Kdybych se rozhodla psát blog, tak jej budu psát stylem,který mi nejvíce sedí a kterým píši i odborné publikace, takže se to bude Peklu i Blondýně hodně podobat. Doporučuji si uvědomit, že existují vzdělaní lidé, kteří mají podobný styl vyjadřování.

      Vymazat
    5. Ty jsi mě pobavila vnímavá šikovná holko.

      1) Ada je vdaná, Protivná blondýna se ve svých článcích párkrát zmínila o příteli. 2) Ada a blondýna achají nad úplně jiným stylem oblečení. 3) Na webu protisedi je rozhovor s blondýnou, kde je fotka polomaskované blondýny, můžeš porovnat s fotkami Ady. 4) Nebylo by poněkud schizofréní, kdyby jedna jediná Ada napsala jeden článek o večerních šatech celebrit na Plesu v Opeře na jeden blog, pak napsala druhý článek na stejné téma, a dala ho na druhý blog? A tak bych mohla pokračovat dál...
      Krom podobného stylu psaní (nemyslím si, že je úplně stejný) a článku o diskotéce v Blansku, (ČR je malá země; na internetu si člověk může najít fotogalerii z kterékoliv diskotéky, kde pobíhal fotograf; odkaz ji mohl někdo poslat; nepsala, že ji navštívila), jiný důkaz nemáš? :-)))))

      Vymazat
    6. Styl psaní je jako rukopis, nikdo mě nepřesvědčí, že tyto dva blogy mají dva odlišné majitele.A schizofréní to může připadat tobě, já si zase myslím, že tím, že má dva blogy, má víc čtenářů, víc se o ní mluví, víc se čte, víc je vidět.Mimochodem, z článku o Bk je víc než jasné, že město zná.

      Vymazat
  21. haha, to posledni je fakt vtipny :D resp. strasne trapny..bohuzel se obavam, ze to neni tak, ze by to fotograf nevychytal, ale protoze je to tak schvalne..

    OdpovědětVymazat
  22. Tenhle blog je fajn.

    Dvě pětky = 20, to taky nechápu %). Vím, že to tak je, ale smysl mi to nedává.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzniklo to při měnové reformě na konci 19. století, kdy se přecházelo ze zlatých na koruny. 1 zlatý = 2 koruny, tím pádem 5 zlatých = 10 korun, čili pětka.

      Vymazat
    2. Já znám jinou verzi - za 10 Kčs jste kdysi dávno v hospodě dostali 5 piv.

      Vymazat
  23. Myslím, že u iPadu jde o špatně rozdělený text, pod obrázkem se zobrazuje jenom první část věty "Už ho vůbec nebudete chtít...", která po prokliknutí pokračuje třeba "...dát z ruky."

    Je to problém spousty textů, ze kterých se někde zobrazuje jenom náhled. Pokud nenapíšete a neoddělíte regulérní perex, do náhledu se zkopíruje určitý počet znaků ze začátku textu, smysluplnost nesmysluplnost.

    OdpovědětVymazat
  24. bože můj, doufala jsem, že na to blondýnu někdo upozorní, ale evidentně se tak ani nestane, takže:
    nenapadlo vás, že ten slogan "pizza za dvě pětky" není chyba, ale je to tak myšleno naschvál? obrovská tabule, na níž je to vytištěno, je v Říčanech hned u silnice a jediným smyslem je, logicky, upoutat. každý si, jako vy, pomyslí, že je to za dvacku, zastaví a ejhle, ono je to 55 korun. "ale když už jsme tu, máňo, zastavili, tak si tu pizzu dáme, né?"
    jste skutečně detektivové a parta inteligentů, vy byste se v reklamce neuživili:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Copak blondýna někde píše, že se jedná o chybu? Spíš upozorňuje na to, že je ta reklama blbá...A to opravdu je.

      Vymazat
    2. U vás bych teda naopak předpokládala, že tam snad i pracujete. Nebo alespoň jako někde obchoďačka nebo v marketingu.
      Takovejhle keců jsem od podobnejch kreativců slyšela už mraky.

      Vymazat
    3. To je jako co? Slečno Julie, ještě pochopte, že tento logický úkon o dvou pětkách většina z nás překonala v polovině první sekundy pohledu na onu reklamu, to jen Vám to došlo poněkud déle a teď jste z toho vydřená jak žňová hlídka.
      Nevím jak u Vás, ale já už takové Máni, co si koupí něco od firmy, co se je snaží očůrat už v reklamě (naprosto ovidentně) neznám, vymřely, Vy jste asi poslední exemplář. Jste trochu hloupá a bude Vám trvat ještě pár let než Vám to dojde, Vy inteligentko.

      Vymazat
    4. Julie, tak se nerozčiluj, holt jsi vymyslela debilní slogan. Takových ještě bude. A máš pravdu, konkrétně já bych se tím opravdu živit nemohla, mě něco tak debilního hned tak nenapadne.

      Vymazat
    5. nevím, jestli si toho místní kolektiv všiml, ale článek kritizuje JAZYKOVÉ chyby v reklamách. najděte mi nějakou v hlášce "pizza za dvě pětky":)
      a samozřejmě, pracuju v pizzerii v říčanech, nosím luje vitona a jsem naprosto odvařená z toho, když pochopím nadsázku.
      (nechápu mimochodem potřebu vás všech urážet kohokoli, kdo napíše něco proti Blondýninému článku, ale ok)

      Vymazat
    6. Háček je v tom, že tenhle článek není jen o jazykových chybách. Vyplývá to z prvního odstavce i z výběru fotek.

      Vymazat
    7. Přátelé, mně se právě tahle reklama na pizzu za dvě pětky moc líbí a pobavila mne. Staví na rozporu mezi slovním výrazem "dvě pětky", který jsme zvyklí chápat jako 20,- Kč a obrazem dvou za sebou napsaných pětek, které znamenají číslo pětapadesát. Ve zvukové reklamě by tenhle vtípek nefungoval, pak byste skutečně mohli mluvit o klamavé reklamě. Ale v obrazové podobě je to reklama s nápadem :-) Mám ráda tato překvapení, která hra s jazykem českým přináší :-)

      Vymazat
    8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
  25. Ááá! Peklo.. A klasická otázka - kam ten svět spěje? :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To už se ptal Cicero a obrazně řečeno taky se hroutil, a jak vidno, jsme zde pořád :-)

      Vymazat
  26. A co říkáte na toto? http://www.phil.muni.cz/~jokr/index.php?option=com_content&view=article&id=628%3Asmrt-kreatvit&catid=43%3Avidl&Itemid=71

    OdpovědětVymazat
  27. Náhodou "pizza za dvě pětky" je SUPER!!!
    :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co je na tom super ty Koňu?Není za dvacet korun..

      Vymazat
    2. Já vidím dvě číslice "pět"...ty "inteligente"!

      Vymazat
    3. Zajímalo by mě, jestli by to mohlo být posouzeno jako klamavá reklama. Podle mě ne. Myslím, že to je docela jasná reklamní nadsázka. To, zda je vtipná, je každém, aby si to přebral po svém. V celkovém grafickém kontextu to podle mého názoru průměrně inteligentního jedince neuvede v omyl. Věřím, že drtivá většina příslušníků českého národa pochopí cenu správně. A těm opravdu hloupým ani nedojde, že by to mohlo být jinak.

      Vymazat
  28. Proč si tady jistý anonym vlastně myslí, že Protivná blondýna = Ada z blogu Módní peklo ? Že by se někdo bavil tím, že píše dva podobné blogy ? A navíc, podle fotek i jistého článku v MF Dnes je Ada bruneta ...
    Ludmila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Protože je hloupý a jeho omezený mozek není schopen pochopit, že mohou existovat minimálně dva lidé s podobnými zájmy, nadáním a chutí provozovat blog.
      MC

      Vymazat
    2. Ty jsi omezený, já mám pravdu a jsem chytrá.A jak došli na to, že je Ada bruneta?A kdo říkal, že blondýna je blondýna? chach.Vy jste hromada hloupých ovcí.

      Vymazat
    3. Protože styl psaní je prakticky stejný...tak proto!

      Vymazat
    4. Ahoj trolle, co počkat na to, jak se k tomu vyjádří Protivná blondýna alias Ada :-)))))

      Vymazat
    5. Pockej a ono je zakazano psat vic blogu najednou? Ja si teda osobne nemyslim, ze by blondyna a ada byly jedna a ta sama osoba, ale i kdyby jo tak co? To skandalni odhaleni a popichovani mi fakt trochu pripomina prvni stupen zakladky;)

      Vymazat
  29. Ta poslední je typicky česká, sexistický hnus. Je to odporné. Nechápu proč si v této zemi stále hodně rádoby kreativců myslí, že cokoliv spojeného se sexem, nahými ňadry apod. bude lépe prodávat. Je to hnus.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co je sexistického na selde od kola ? Nemáte náhodou pocit, že všichni kolem Vás Vás sexuálně obtěžují ? Možná, že se to dá i léčit.

      Vymazat
    2. O sedle tu nikdo nemluvil, takže jsi to správně našel sám, gratuluji...

      Vymazat
  30. Jak vždycky píšu, lidé, kteří píšou "jedinné" jsou tak roztomilí, tak moc se snaží aby to bylo dobře a ono je to úplně blbě, stejně jako "by jste".

    Poslední reklama na kolo - bez komentáře, doufám, že je to z první poloviny devadesátých let někde z oblasti Bruntálu - tam se to dalo ještě pochopit.

    OdpovědětVymazat
  31. Zdravím,
    pěkný článek, který ukazuje občas veselé, ale často spíše smutné, věci, které se v reklamách objevují.

    Máš ještě chybu ve větě "Podobné skvosty se ale dají i v reklamní textech velkých firem," chybí ti tam sloveso (asi najít).

    Díky za pěkné večerní pobavení.
    Ondra

    OdpovědětVymazat
  32. Ještě je velice zajímavá reklama na Komerční banku, kdy se sama banka stylizuje do čerta. Nevím co reklama chce říct, ale mě to fest evokuje podtext - smlouva s ďáblem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejsi sama. Taky mi to přijde jako jasná paralela: hypotéka - smlouva s ďáblem.

      Vymazat
  33. Taky často žasnu, že si firmy nedají práci, aby si nechaly zkontrolovat češtinu ve svých reklamách. Ale je to ostatně hlavně jejich vizitka...

    K té úplně první reklamě bych ještě dodal, že tam je také nesprávný slovosled. Častá chyba, kdy se oddělí větné členy, které se navzájem rozvíjejí. Správně má být "zeď hotová bez zedníka za 24 hodin". Stejná chyba jako ve velmi častém spojení "zakoupené zboží v jiné prodejně".
    Spousta lidí to vůbec nevnímá, ale já mám tu "smůlu", že jsem zrovna na tohle dost citlivý a vadí mi to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. „Zakoupené zboží v jiné prodejně“ je opravdu hloupost. Pokud ho mám v jiné prodejně, proč bych ho měl hlásit v této? To mě taky vždycky praští do očí.
      Ale shora uvedený případ je něco jiného, analogií by mohlo být třeba „krásný dům bez realitky už zítra?“ nebo „nadupané Porsche bez peněz?“
      Oni nesdělují, že jim bude trvat 24 hodin, než tu zeď postaví. Říkají, co od nich můžete za 24 hodin mít: Hotovou zeď.

      Vymazat
  34. Agáta: I já jsem alergická na tvar "kdyby jste", "aby jsi" atd. Poslední dobou to používá stále víc a víc lidí... Moc se snaží působit vzdělaně a spisovně a ono je to MOC blbě...

    OdpovědětVymazat
  35. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  36. Přátelé, mně se právě tahle reklama na pizzu za dvě pětky moc líbí a pobavila mne. Staví na rozporu mezi slovním výrazem "dvě pětky", který jsme zvyklí chápat jako 20,- Kč a obrazem dvou za sebou zapsaných číslic 5, které čteme jako číslo pětapadesát. Ve zvukové reklamě by tenhle vtípek nefungoval, pak byste skutečně mohli mluvit o klamavé reklamě, ale v obrazové podobě je to reklama s nápadem :-) Mám ráda překvapení, která hra s jazykem českým přináší :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ok, reklama se ti libí, svůj názor vyjádřit můžeš a já ho beru. Nechápu ale tvou potřebu vložit do diskuze stejný příspěvěk třikrát, je to opravdu velice trapné!

      Vymazat
    2. Skoro více jak oslovení Přátelé..

      Vymazat
  37. Povedený článek!

    OdpovědětVymazat
  38. Jo a nehádejte se tady pořád. To je teprve trapný.

    OdpovědětVymazat
  39. Sice se směju a perfektně bavím - ostatně jako obvykle, ale ta příšerná čeština plná hrubek, co je všude kolem nás, je spíš k pláči.

    OdpovědětVymazat