Všeobecné referendum aneb Fikaná reklama

V mailu mi přistála podivná zpráva. Prý mám hlasovat v jakémsi všeobecném evropském referendu a dostanu za to úžasnou odměnu. Hmm, jako že mi fakt dá někdo něco zadarmo, když odklikám pár anketních otázek? Nebojte, nedá. Je to celé jen reklamní kampaň, která nikomu nic nedaruje. A která je navíc ještě poněkud... hloupá.




Za prvé: Nějaké "všeobecné referendum" je samozřejmě naprostá pitomost. Nic takového neexistuje. Ale zní to důležitě.

Za druhé: Celá tahle taškařice má za cíl jediné: Trochu jinou formou zákazníka dokopat, aby cáloval.

A za třetí: Je to všechno tak trochu podezřelé.




Hned úvodní stránka celého tohohle projektu je prapodivná. Už v mailu mě kromě "rezervace oBměny" zarazila jedna do očí bijící zvláštnost: Referenda se prý účastní obyvatelé Evropské unie. Podmínkou je ale získání stejného počtu hlasů z každé země. A to je přece naprostá blbost. Taková Malta nemá ani půl milionu obyvatel, zatímco Německo jich má přes 82 milionů. Rovného počtu hlasů prostě není možné dosáhnout, jedině, že by v Německu zakázali hlasovat skoro všem a na Maltě to naopak měli jako povinnost.

A další podivnost: Názory nadšených účastníků referenda.

 
Nevím, jak ostatním, ale mně vždycky přijde hodně podezřelé, když se nějaká společnost snaží propagovat to, jak je skvělá na vymyšlených názorech fiktivních lidí. Jistěže Marta Králová z Plzně, Jan Šedivý z Brna, Martina Kosová z Náchodu a Martin Koblaniec z Českého Těšína jsou jen virtuální hlasující. Koneckonců, jejich fotky jsou v nabídce fotobank anebo prostě stažené z internetu.










Celé referendum spočívá v tom, že se hlasuje ve třech kategoriích: "hlavní město Evropy", "přírodní skvost" a "pamětihodnost tisíciletí".  U každé kategorie se vybere z nabídky nějaké místo, hlasující odklikne, jestli už tam byl a zaškrtne důvod, proč si myslí, že by zrovna tohle místo mělo být vítězem v kategorii. Výsledky všeobecného hlasování pak prý napomůžou věhlasu daného města nebo místa v celé Evropě. No, to bych chtěla vidět. 

A za to všechno dostane každý (no, ne tedy každý, jen omezený počet pouhých padesáti tisíc účastníků) fantastickou odměnu zdarma. Hotelový šek pro dvě osoby na tři noci. Dokonce si může vybrat, kam chce jet! A všechny poplatky za ubytování jsou už uhrazené! No, není to báječná nabídka? 

Ne, není. 


Společnost, která tuhle legraci pořádá, je totiž  TLG Travel Group a ty hotelové poukazy, které hlasující dostanou zdarma jsou prachobyčejné poukazy Eurorest. Tady jsou obchodní podmínky referenda Turistico: 



A tohle je ukázka z obchodních podmínek společnosti Eurorest.



Účastník referenda sice pravděpodobně opravdu dostane hotelový poukaz zadarmo. Jenže problém je v tom, že všechny hotelové poukazy Eurorest jsou zadarmo. Vtip je v tom, že zájemce sice má opravdu ubytování ve vybraných hotelech, penzionech nebo motelech jakože grátis, jenže musí ve vybraném zařízení zaplatit povinnou sazbu za stravování. Ta se platí za jednu osobu a den a podle toho, co jsem našla při zběžném prosvištění webu Eurorest, to vypadá, že za tenhle povinný poplatek dostane zákazník snídani a jedno teplé jídlo denně (a nikde se fakt nepíše, že by šlo o klasickou polopenzi s večeří. Klidně tak můžete dostat snídani, hned potom oběd a pak už nic. Nápoje v ceně samozřejmě nejsou) . 


Když třeba budu chtít s tímhle poukazem jet do Kalábrie, do hotelu, který je přímo na pláži, a vyberu si srpnový termín, vyjde tahle legrace pro jednoho skoro na patnáct stovek a pro dvě osoby na tři dny na 8 856 korun. Bez dopravy. Když se to přepočítá na cenu běžné týdenní dovolené, připočte se cena za letenky nebo dopravu autobusem, dostáváme se na ceny hodně blízké klasickým týdenním pobytům od cestovky. S tím rozdílem, že u cestovky si můžu vybrat termín. U Eurorestu sice taky, ale pokud je v té době hotel obsazený, může se stát, že do Kalábrie se nakonec dostanu v říjnu, bez ohledu na to, že bych tam chtěla jet radší v červenci. 

Jak málo je celá tahle akce s ubytováním jakože zdarma výhodná je dobře patrné hlavně u nabídky českých hotelů. Úplně náhodou jsem v nabídce Eurorestu klikla na hotel Kuba v Kubově Huti na Šumavě.  


Když tam budu chtít vyrazit o prázdninách, je povinný poplatek 690 + 10 korun na osobu a noc, tedy 1 400 korun za jeden dvoulůžkový pokoj. Přímo na webu hotelu je podle ceníku dvoulůžkový hotel se snídaní ve stejném období taky za 1400 korun.   




Jasně, Eurorest je jakoby levnější, protože je  v ceně navíc jedno jídlo. Ale ať na to koukám jak na to koukám, mně to prostě jako ubytování zdarma vážně nepřipadá. Je to jen takový trik, jak dokopat zákazníky, aby si pořídili něco "zdarma" a přitom zaplatili vlastně stejně, jako by dali, kdyby si to koupili za běžnou cenu. 

A o tom všem je i tohle bezva referendum. Jsem přesvědčená, že v něm vůbec nejde o nějaké památky a reklamu České republice. Je to jenom o tom, aby si ještě víc lidí pořídilo tyhle prapodivní hotelové poukazy na nocleh zdarma a přitom pěkně zacálovali povinné poplatky za stravu. Ale to samozřejmě nikde na stránkách referenda nepíšou. 

__________________________________________________

Screenshoty: www.cz.turistico2012.org, www.eurorest-hotels.com, www.google.com,  www.hotelkuba.cz

26 komentářů:

  1. A proto tyhle maily rovnou mažu jako spamy a neotvírám. Jak jednoduché..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj, já jsem si tu cenu zakoupila za 390 kč a nestěžuji si, protože tomu se dá docela dobře uvěřit, když je člověk rád v přírodě a ještě líp může se projed skoro jako na kole někam do hotelu, kde bude jako host spat 3 dny zdarma, lákavé to je a né pro všechny a ted s tou poukázkou v ruce se dočítám tohle, tak jsi myslím, že je spam tohle.

      Vymazat
    2. Přesně na takové lidi, kteří ani nedokáží dát dohromady smysluplnou větu, jsou tyto podvodné nebo zavádějící nabídky cíleny. Ani jedna věta z toho souvětí nedává pořádně smysl. Co hůř, mám pocit, že jsi princip té nabídky a to, proč to není vůbec výhodné, nepochopila ani z této podrobné a polopatické analýzy.

      No, každopádně si užij spánek v hotelu na 3 dny zdarma i "projed" skoro jako na kole někam do hotelu (co to ku*va znamená!?!). Ať máš hezké alespoň počasí.

      Vymazat
  2. Super článek na "profackování" pšílišně důvěřivých jedinců. S jedinou věcí nesouhlasím - chtít stejný počet hlasů z každé země EU není samo o sobě blbost. Vůbec teď neřeším, jak se věci mají doopravdy, že ten mail je prostě spam a celé je to pěkný krmelec, ale teoreticky: když budu chtít pořádat takové "referendum", můžu si vybrat (v mailu se ostatně tvrdí, že dotyční byli vybráni) třeba 1000 lidí z každé země. To je už slušný statistický vzorek a pro podobný průzkum dokonce mnohem smysluplnější, než aby počty respondentů byly v poměru k počtu obyvatel jednotlivých zemí. Jinak by se předem dalo očekávat, že anketu vyhrajou samé německé skvosty, když Němců je nejvíc. Takže ačkoli celá věc samozřejmě blbost je, zrovna tenhle bod bych naopak viděla jako jeden z těch světlejších.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm, já myslím, že referendum znamená "všelidové hlasování, rozhodnutí všech (dotčených) občanů o něčem". Tj. si myslím, že nelze udělat výběr 1000 lidí, kteří smí hlasovat v referendu. Jenže slovo "anketa" nebo "průzkum" prostě nezní dost honosně a o tom to je.

      Vymazat
  3. Jsem z Náchoda. Ne, žádnou p. Kosovou neznám, ale taky vím, jak se to město skloňuje. ;) Rozhodně totiž nejsem z Náchodu.
    Článek jinak samozřejmě dobrý a užitečný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mne to zarazilo, a to z Náchoda nejsem. Podobně zní, když nějaký novinář napíše, že se to a to stalo v Napajedlech. Asi myslel "v Napajedlích", ale nějak se té představy korýtka s vodou pro zvěř nemůžu zbavit. Natož aby se tam tak vešel celý rozlehlý podnik Fatra Napajedla. :D

      Vymazat
  4. Je hrůza kolik je akových vykuků a bohužel i důvěřivců, co na to naletí.. Já jak slyším zadarmo, tak beru nohy na ramena.. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, v dnešní době mě celkem odpuzují i slovní spojení výhodná nabídka jen pro vás, zcela zdarma právě pro vás, neopakovatelná výhoda, atd...

      Vymazat
    2. Já jak slyším "zadarmo", beru ne nohy na ramena, ale do ruky klacek! :-)

      T.j. většinou jim slovy prostými a nehledanými sdělím, CO si o jejich laskavé nabídce myslím...

      Nechápu, že je možný ještě někoho takhle oblafnout - a zvlášť lidi, kteří by sami od sebe nikomu NIC zadarmo nedali... co čekaj, prokrista?! Že je každej podnik nějaká charita?

      Nicméně Blondýna má další bod :-)

      Vymazat
    3. mě vždycky úplně odrovná slovní spojení "dárek zdarma". Není to snad tak, že dárek prostě dostanu a neplatím za něj? Když jsem byla malá, tak to tak bývávalo...

      Vymazat
  5. Super článek, už je to trapný, co si tyhle firmy dovolují a čekají, že jim to budou lidi baštit.

    OdpovědětVymazat
  6. Podobně jsou na tom prodej předplacené dovolené na 10 let. Nevěřte tomu , je to předražené. Před časem se nám dostal do ruky prodej apartmánu v holanském městečku Marina na Šumavě. Společnost, která to spravuje je holandská a můžu říct, že tak předraženou věc bych nikdy nekoupil. Veškeré výnosy jdou na opravy, údržbu a jiný servis. Díky českému řediteli to nakupuje hodně předražené, chudáci majitelé. Chce to přemýšlet u podobných věcí a ověřovat si . To zadarmo je často mnohem dražší.

    OdpovědětVymazat
  7. Opět svělý článek, Blondýno! Může pro nás sloužit nejen jako varování, ale i jako návod. Informace si takto může zjistit na netu každý. ;)

    OdpovědětVymazat
  8. Tyhle maily vůbec nečtu, už podle předmětu zprávy je jasné, o co se jedná.

    OdpovědětVymazat
  9. Skvělý článek, jen upozornění: nepíše se z Náchodu ale z Náchoda ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Turistico 2012 je Omnigeo 2010 a to je Eurorest 2004
    http://www.dokola.info/2010/12/omnigeo-podvod.html
    http://www.mesec.cz/clanky/komise-evropskeho-programu-dovolena-pro-ty-co-se-nachytaji/
    http://www.zpovednice.cz/detail.php?statusik=27181
    atd. do minulosti, ti poláci s tím otravujou už minimálně 10 let

    OdpovědětVymazat
  11. radsi hned mazat jako spam ... nechces udelat clanek o botovo.cz ? docela by me zajimalo co zjistis ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nesnáším tupost5. června 2012 1:17

      A nemůžeš si to zjistit sám/sama? Omg, jak na to ti Blondýna už snad xkrát ukázala.

      Vymazat
    2. Uklidni se. Námět na článek se vždycky hodí.

      Vymazat
    3. No já moc nevidím důvod proč zrovna o nich dělat článek, boty mají poměrně dost levný a pěkný. Zase nemůžeš chtít všechno zadarmo.

      Vymazat
  12. Gratuluji paní Kosové, že mohla strávit víkend s poukazem. Kdo by nechtěl vzít na romantický výlet do hor poukaz?
    A obrat "má se čím pochválit" si musím zapsat
    Díky bohu za tyhle dementní komentáře "reálných lidí" protože i ty hned pomůžou lidem prokouknout a nenaletět. Ale tak jasný, referendum skrz internet? Slovo anketa je asi málo nóbl

    OdpovědětVymazat
  13. bavíš mě! čím dál lepší články! Natal

    OdpovědětVymazat
  14. Opět moc zajímavý rozbor. Lidé by měli více přemýšlet o motivacích za těmito nabídkami.

    OdpovědětVymazat
  15. Díky za perfektní rozbor! Dostal jsem se sem z Googlu tak, že jsem hledal důvěryhodný obličej pana Šedivého z Brna. Ano, ti Poláci si nedají ani letos pokoj, a tak mi přišla pozvánka na mezinárodní referendum. Změnila se jen doména turistico2013.org - jinak vše z článku výše sedí! :-)
    -- MiK

    OdpovědětVymazat