Trochu drsný výcvik psů

Dneska to nebude ani veselé, ani vtipné, ani ironické. Dneska to bude jenom smutné čtení.

Když jsem v mailu objevila odkaz na tuhle prapodivnou aukci, docela se mi neudělalo dobře. Jde o obojek, který ultrazvukovým signálem trestá psa, kdykoliv začne štěkat nebo výt. Týrat psa jen kvůli tomu, že štěká, to mi přijde vážně poněkud zvrácené.

www.aukro.cz


Podobných obojků jsem našla v eshopech spoustu. Dokážou zaznamenat štěkání psa a vzápětí reagují. Některé vydávají velmi vysoký tón, který člověk neslyší, ale psům je nepříjemný. Jiné psa potrestají elektrickým výbojem. A jiné kombinují oba tyhle způsoby trestu. 

www.zbozi.cz

Tyhle obojky mají odnaučit štěkat psy, kteří obtěžují sousedy širokodaleko, vyvádí, vyjí a vřískají, když zůstanou sami doma. Takový pes dokáže celkem bez potíží přivést k šílenství sousedy v celém domě během pár měsíců. Aspoň u nás v domě to tak bylo, když si jeden ze sousedů pořídil příšerně uječenou čivavu, která dokázala nepřetržitě štěkat i několik hodin v kuse. 

Jenže řešením opravdu není odnaučit psa štěkat tím, že při každém zvuku, který vydá, pocítí bolest. Řešením je psa naučit, že štěkat prostě nemá. Jenže to chce hodně času, hodně snahy a hodně trpělivosti. Obojek to vyřeší rychleji, tak co se snažit, žejo. 

Hledala jsem, co si o těchhle obojcích myslí skuteční odborníci. Veterináři se shodují, že to tohle opravdu není řešení problému. Vlastně se mi nepodařilo najít ani jedinou webovou stránku, kde by jakýkoliv veterinář s použitím těchhle obojků souhlasil. 

Pes, který jančí, když je sám doma, totiž nevyvádí proto, že by se nudil, ale proto, že prožívá obrovský stres a myslí si, že se mu pán nevrátí. Jako smečkové zvíře prostě nese samotu těžce. S tímhle obojkem ale vyděšený a vystresovaný pes ještě navíc dostane ránu pokaždé, když zaštěká. Skvělé řešení, že? Skvělé řešení, jak ze svého psa udělat uzlíček nervů.  

Našla jsem i stanovisko Ústřední komise pro ochranu zvířat, která pokládá užití protištěkacích obojků za jednoznačné porušení zákona na ochranu zvířat proti týrání.  



Problém je ale v tom, že komise se klidně může stavět třeba na hlavu, ale její stanoviska nejsou právně závazná. Takže prodejci si můžou vesele tyhle obojky prodávat a pseudochovatelé je můžou s klidem svým psům nasazovat. 

Vítejte v Absurdistánu. 

244 komentářů:

  1. To je moc smutné, dala bych jim samotným elektrošokové obojky a nejen kolem krku! Jen ať si tu úžasnou převratnou výcvikovou novinku zkusí sami

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. toto není žádná novinka, toto funguje už řadu let...bohužel lidi nechápou co to způsobuje...

      Vymazat
  2. Bohužel toto pořád existuje a existují i hloupí lidé,kteří si elektrické obojky kupují ....
    Naštěstí se u nás už mírně rozšiřuje takzvaný výcvik pomocí POZITIVNÍ MOTIVACE. Je to kynologická výchova, která na 100% funguje a ze psa nebude uzlíček nervů...
    Kdy to ale lidé pochopí, že i psa se dá naučit všechno, a navíc aby to pro vás udělal ráda a ne, že se bojí to nevím..pořád vidím páníčky co používají obojky, stahováky a fyzicky trestají psa....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vcelku souhlasím až na to, že žádná metoda, tedy ani jakási vámi zmíněná pozitivní motivace, nefunguje na 100%...

      Vymazat
    2. no, funguje ale naprosto výborně. už od štěněte cvičíme pejska v tomto duchu.. přiznávám, že jsem možná celkem 3x použila proutek na ,,včeličku". ale jsem si jistá, že to snad ani necítil, protože jsem neměla to srdce opravdu ,,štípnout"...:)
      Obojky, stahováky a fyzické tresty upřímně nenávidím...tlak mi stoupá k výšinám, když slyším názor typu: bez trestu psa nic nenaučíš...

      jsem názoru, že bez cvičáku ani ránu. ať už se jedná o boxera, rotvajlera, retrívra, nebo čivavu!

      Vymazat
  3. Hodně... HODNĚ smutné čtení... Ironií je, že vlastním potomkům by tohle asi ti lidi nenasadili, i kdyby si vyvřískali hlasivky a sousedi hlavou vybouchali ve zdi díru... Ale zviřátkům takovou ku***tinu na krk dají... Nechápu :-(

    OdpovědětVymazat
  4. Asi budu kamenována, ale pokud člověk vyčerpá všechny jiné možnosti tak je to určitě lepší volba než muset dát psa do útulku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebo si s ním zajít na cvičák na pár lekcí a pak denně s ním cvičit 10minutek a ejhle...problém vyřešen!

      Vymazat
    2. Když vaše dítě bude sousedy rušit hlasitou hudbou, dáte ho do děcáku, nebo ho vychováte?
      Pokud nepřestane, znamená to vždycky, že něco děláte blbě vy.

      Vymazat
    3. řekla jsem, když všechny ostatní možnosti selžou. Sama mám doma tři psy a vím že nic není zadarmo a hned.

      Vymazat
    4. Ejhle...může se stát, že problém není vyřešen. Psovi bych v životě neublížila, dopřeji mu pouze to nejlepší pro něj.. A proto jsem tuto možnost zvolila až ve chvíli, kdy už jsem nevěděla co s tím a nikdo mi nedokázal ani poradit... Buď útulek nebo obojek... Já jsem zvolila obojek...a ejhle...problém ihned vyřešen! Pes po třetí reakci obojku pochopil...a rozhodně není vystresovaný, vyděšený ani nic.

      Vymazat
    5. Nevim no, svýmu psovi bych to nedala, ale myslim si, že každej pes dost rychle pochopí příčinu a následek a štěkat prostě přestane, takže představa vyděšenýho a napůl usmaženýho psa je trošku over.

      Vymazat
    6. Co jste proboha za zrůdu, že byste dala psa do útulku proto, že štěká? Jednou jste si ho pořídila a je Vaše POVINNOST se o něj starat do konce jeho života. Byla Vaše rozhodnutí, pořídit si psa, nešlo o rozhodnutí toho psa. Dáte do děcáku své dítě, protože je nervózní a brečí?
      Pokud máte nervózního psa, pořídila jste si ho Vy a je na Vás popřípadě i utratit majlant za odborníky, kteří mu pomohou.

      Vymazat
    7. Přesně tak!!! Pokud je někdo schopný říct, že dá psa do útulku, protože ŠTĚKÁ, tak pro něj opravdu nemám slušného slova...

      Vymazat
    8. Anonymní28. října 2012 1:04 To myslíte vážně? I nadále ho používáte? Tak teď už víte, že jste se dopustila týrání. Po elektrickém šoku rozhodně není vystresovaný?!

      Vymazat
    9. Nedala bych ho do útulku!!! Špatně jsem se vyjádřila...toto byl denodenní návrh sousedů. Opravdu už jsem nevěděla co mám dělat. Chodili jsme na cvičák, radila jsem se s kynologem, ale nic na něj nezabíralo...obojek byl poslední řešení. Pejska jsem našla ještě jako štěně a ujala se jí...už jen proto, že ho možná někdo jen tak vyhodil, bych ho pryč nedala i kdyby nevím co. Vím, že štěkal ze strachu, že se páníček nevrátí...ale musíme chodit do práce - abychom mu měli za co koupit třeba i granule. Troufám si říct, že ten pes se má líp než mnozí lidé. Bohužel tlak sousedů byl silnější a musela jsem to použít... Odnaučilo ho to a neštěká, protože ví, že nesmí!! Nejsem magor, který tam nastavil nejvyšší intenzitu...jen tu nejnižší, kdy se jedná o takové zabrnění. Žádné elektrické šoky, kdy to s ním tříská o zem, tak se vzpamatujte lidi...

      Vymazat
    10. S těmito obojky nesouhlasím, ale názory některých diskutujících jen ukazují, že se s takovým problémem prostě ještě nikdy osobně nesetkali. Když chodíte domů podél stěn a děsíte se, že potkáte sousedy nebo budete mít na dveřích další lístek se stížností, tak je roztřesený uzlíček nervů hlavně z vás. Nejde jen a pouze o vedení a výcvik psa, ale i o jeho povahu. A se sousedy bohužel zpravidla nefunguje dohoda: Dejte nám měsíc, budeme na tom pracovat...

      Vymazat
    11. Myslím, že nemůžete srovnávat psa s dítětem. Je to pořád jen pes, i když je to váš miláček. (Pozn. sama mám pejska).

      Vymazat
    12. Někteří netuší jaké to je, se každý den klepat v práci, co ten pes zase vyvádí..člověk nemyslí na nic jiného, odpočítává minuty než mu skončí směna a rychle utíká domů... Cestou se modlí, ať nepotká nikoho ze sousedů... a je tak maličký ve chvíli, kdy musí jít otevřít zuřivě zvonícímu sousedovi za dveřmi. Přesvědčovat, slibovat, prosit... a přitom vědět, že zítra to bude zas to stejné, protože ten pes to ne a ne pochopit... Za ty 3-4 měsíce si o nás vykládala celá ulice...s obojkem byl problém vyřešený během jediného dne. Pes pochopil!!! A já jsem se přestala cítit jako tyran, který toho chudáčka nechá samotného doma, byť jen na půl hodinku...

      Vymazat
  5. Psi mají u nás tu výhodu, že žijí v sousedství lidí. Takové krávy nebo prasata si mohou "stěkat" a "výt" jak se jim zlíbí, a nikoho to nerozhází. Proč ale nikoho netrápí, že byla vyšlechtěna plemena psů, která mají už ze své fyzické podstaty zdravotní potíže? Například těm se sraženým čumákem se blbě dýchá, ty s krátkýma nohama bolí páteř. Protože ale nejsou slyšet, tak to nikoho nezajímá. Co jsou proti tomu nějaké výchovné donucovací metody? Efektu je dosaženo - pes neruší sousedy. Že by si lidé mohli potěšení vlastnit psa odpustit, když k tomu nemají podmínky a když to ruší sousedy? A proč? Máme přece, my lídé, nárok na všechno, co se nám líbí, jenom proto, že se nám to líbí, že.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Řešením je nepořizovat si psa do bytu. Odpusťtě, že to napíšu zcela umpřímně, ale už několik let se těšíme, až chcípne sousedovic pes. Když sousedi nejsou doma, vydrží ta bestie štěkat a výt celou noc. Panička si pak libuje, jak celý den krásně prospinká. Chyba samozřejmě není ve psovi, ale v majitelích a v tom, že je legální chovat psa v bytě. Slepice v bytě by prošly málokomu.

      Vymazat
    2. To ale není tím, že se pes chová v bytě, proboha.

      Vymazat
    3. Já třeba psa do bytu zdědila...

      Vymazat
  6. Blondýno, ač s tebou v 99% případů plně souhlasím, tenhle článek je šlápnutí vedle. Pro člověka, který psa nechová a necvičí, můžou být elektrické, ostnaté a kdovíjakéjiné obojky ztělesněním zla a týrání. Problém jejich užívání má mnoho aspektů, které laik těžko pochopí. Kdysi jsem zastávala stejný názor, přišlo mi to nehumánní, nechápala jsem to. Dnes používám jak ostnantý, tak elektrický obojek, k obému jsem dospěla po velmi pečlivém výcviku své čuby, kterou samozřejmě milujeme celá rodina a ona jako každý normální pes miluje oddaně nás. Přesto neváhám a elektrický obojek jí na krk nandavám s klidným svědomím. Ani v případě protištěkacího obojku bych neváhala. Pes je zvíře, které funguje na první signální. Rozlišuje pouze černou a bílou, dobro a zlo, nepřemýšlí, jak si mnozí majitelé můžou namlouvat. Jedná pouze na základě instinktu. Ten například naší čubě dobře funguje na zahradě, kde nám neustále ničila sloupky plotu, neboť na ně skákala, jak štěkala na kolemjdoucí. Opravdu mě nenapadá, jak "vycvičit" psa, který volně pobíhá, aby na plot neskákal, než mu zavést elektrický ohradník kolem plotu. Od té doby, ač elektřina v ohradníku dávno není, si čuba pamatuje, že k plotu se má přibližovat na určitou vzdálenost a manžel již nemusí znovu a znovu pracně zedničit a tvořit nové sloupky. Ano, řešením by bylo mít čubu zavřenou v kotci na menším prostoru než je zahrada, což by mně osobně přišlo nehumánní. Aby člověk do problematiky výcviku pomocí "týracích" obojků pronikl, musel by nejdřív hlouběji proniknout také do výcviku psa, ale to je na velmi dlouhé povídání, na které zde není prostor. Výcvikových metod existuje spousta a některé jsou prostě účinnější a rychlejší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hovna a sračky že se nestydíte

      Vymazat
    2. je rozdíl mezi pouziváním EO a používáním EO :-D pokud si EO pro psa pořídí člověk který nemá o výcviku psa ánunk tak vetšinou je pak pes chudák protoze dostává prdu za kazdou kravinu..pokud pouzivá EO človek kynolog vetšinou to je minimálně...osobně jsem si sám na sobe zkousel EO a není to nic omračujícího ...kupa EO fungují ve více režimech signál ,rána a nebo signál a následně rána..pokud človek vi co dela tak bohate stací uz jen ten signál...a pes poslechne..dávat psu automatický antištěkač je bohuzel spatný príklad EO..pak se muze stát ze vás bude pes vítat a dostane prdu...jinak sám mám 3 psy a s jedním mám složeno 6 pracovních zkousek a s druhým 2... (třetí nemá nic :-D ) a na žádného jsem nepouzil EO

      Vymazat
    3. Tenhle komentář je šlápnutí vedle! Zastáváte se používání něčeho, co odborníci odsuzují. Že by tomu odborníci nerozuměli?

      Vymazat
    4. Ne,neni, ja EO pouzivanim na doporuceni veterinare

      Vymazat
    5. Souhlasím s tím ,žepoužívání elektronických obojků není vždy zlo. Elektřina se pouští i do ohradníků u koní či krav, tak proč nepoužít takoví to ohradník i u psů?
      L

      Vymazat
    6. Také souhlasím, že používání elektronických obojků není vždy zlo.
      Naše fena ho má, obojek má jedno tlačítko na zvukový signál a druhé na ránu. Jde nastavit intenzita. Samozřejmě, že ji nenastavím plnou dávku, která činí 20, ale maximálně 6 a to v případě, kdy na nižší nereaguje.
      Obojek máme hlavně na to, aby fena mohla běhat po polích a pak na signál přiběhnout zpátky. Rány se používají jen v případě, pokud by náhodou na někoho vyjela, nebo signál či příkaz neposlechla. Obojek dostává na vycházky a na rodinné setkání, kterého je přítomen pes, v jehož přítomnosti je fena agresivní, ale v případě, že má obojek, ví, že nesmí.

      Vymazat
    7. Anonymní28. října 2012 18:52
      Tak mě napadlo, proč tu vaši fenu berete na rodinná setkání, kde je přítomen pes, se kterým se evidentně nemá ráda? Raději jí dáte "trestající" obojek, že jo? Pokrytectví... M.

      Vymazat
  7. Nikdy jsem na svoje psy tyhle věci nepoužila, ale nezavrhuju je úplně. Mám ve svém okolí pár lidí, kteří si vzali "narušeného" psa z útulku a přes spoustu konzultací na cvičáku, s veterináři a zvířecími psychology se jim po dobrém nepodařilo například přesvědčit psa, že na ostatní psy nemá útočit. Pomohl až elektrický obojek, bohužel. Nejsem zastáncem této výchovy, nicméně u některých lidí stoprocentně vím, že zkusili vše a díky tvrdohlavosti psa to prostě nefungovalo. Na každého psa zabere něco jiného, na některé prostě až elektrický obojek...

    OdpovědětVymazat
  8. Částečně nesouhlasím. Když ten obojek nemá v ruce necitlivý psychopat, tak může dobře posloužit. Elektrické impulsy se dají nastavit, člověk si to může vyzkoušet i na sobě a psa to nemusí ani bolet.
    Našemu pejskovi, který se cvičit téměř nedá, jsme tak v podstatě pošimráním odstranili nepříjemný podmíněný reflex a žádný uzlíček nervů z něj určitě není.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý, zdůrazňuji každý pes se dá vycvičit. Jako trenérka a kynolog to moc dobře vím. A to vůbec nemusíte kupovat EO. Stačí se psovi věnovat a porozumět mu, pokud si nevíte rady, stačí navštívit cvičák. Nebo jít na jeden seminář o chování psů, nejlépe pozitivní motivace. To vám odpoví všechny otázky a seminářů je mraky.

      Vymazat
    2. No taky jako vcelku zkušený kynolog - dříve NO + různé zkoušky, jsem si pořídila Anglického buldoka s tím, že půjde taky alespoň trochu vycvičit - OMYL JAKO BRNO :))). Ale má tu výhodu, že to u něj není ani nutné, je to salámista a hlavně NEŠTĚKÁ :)))

      Vymazat
    3. Tosa se necvici a cvicit se nema. Vse chape,ale se stekanim byl problem a ted jsme vsichni vcetne sousedu v klidu

      Vymazat
    4. A kdo taky říká, že tosa je skvělý pes do bytu, když nepříčetně štěká, nejde ji to odnaučit a ani se to nemá. Ale protože VY tosu umanutě chcete do bytu, tak se pes musí přizpůsobit a musí přestat díky obojku štěkat. Úžasný. :-/

      Vymazat
    5. Anonymní 28. října 2012 0:53: V tom případě jste špatná trenérka a špatný kynolog. Žádného psa nevycvičíte tak, aby poslouchal jako hodinky. Pokud nebude chtít poslechnout, neposlechne. Vlastní zkušenost.

      Vymazat
    6. A kdo tady proboha říká, že máme tosu v bytě??! Štěkat nepřestala, pořád hlídá jako dřív, je to spokojený, vyrovnaný pes, který chápe, co po něm pán chce, pouze se nám díkybohu povedlo odstranit štěkání v nevhodnou chvíli a jsme za to vděčni :)

      Vymazat
    7. Bože..kde bylo psáno, že máme tosu v bytě..

      Vymazat
  9. Nepříjemný zvuk mi jako hrozné týrání nepřijde. Sorry, ale seřezání psa mi nepřijde o nic lepší a praktikuje se běžně. Tohle zažije párkrát a odnaučí se to. Psovi bohužel narozdíl od dítěte nevysvětlíte, že nemá řvát. A jakmile si to zvykne dělat, už je těžké to změnit. Potom vám i milovaný mazlíček znepříjemňuje život, příp. sousedské vztahy. K zbláznění.
    Psa sice nemám, ale zkušenosti s nimi ano.

    OdpovědětVymazat
  10. Slušní lidé ve městě psa prostě NECHOVAJÍ.
    Každý, kdo chová psa ve městě, je ovšem úchylný a poněkud sadistický ubožák, kterému zjevně dělá dobře dívat se na trpící zvíře. A to bez ohledu na fakt, že mu kupuje "oblečky" na zimu, vybrané lahůdky atd.
    Ať už si tím kompenzuje cokoli (nejčastěji nedostatek lásky - jiného člověka k citu přimět neumí, tak k němu vydrezíruje zvíře), slušní lidé se jakémukoli člověku, kterého vidí venčit psa, obloukem vyhnou jako špíně. Vulgarita, s níž např. pražská spodina předvádí, že své peníze dá radši psovi než aby je dala jinému potřebnému člověku (bezdomovci, žebrákovi), je opravdu dechberoucí.
    A než se začnete pohoršovat, přemýšlejte: proč ze všech států v Evropě jsou to právě Češi, kteří chovají nejvíc psů?
    Není to proto, že sami jsou jen psi?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že vy jste úchylný/á..

      Vymazat
    2. No tak tohle je masakr příspěvek teda... Proč mám dávat peníze smradlavýmu bezdomovci nebo žebrákovi, který si za ně dojde koupit krabičák a láhev rumu a pak se opilý válí po parcích, znečišťují MHD a otravují slušné lidi, kteří prostě chodí do práce, aby sami ty peníze měli?!

      Vymazat
    3. Vážený/á... běžte se léčit!

      Vymazat
    4. Fakt je, že na západě musíte mít v činžáku nebo bytovce souhlas ostatních obyvatel domu, pokud si chcete psa pořídit.

      Vymazat
    5. Souhlas!
      A nejúchylnější jsou pindulíny s jorkšírem v růžovém oblečku, které by se žebráka nedotkly ani za nejdražší LV kabelku, ale svého pejska denně oblizujou od hlavy až k ocasu.

      to 0:49 Slušný člověče, buď rád, že máš práci, že dostáváš výplatu tak vysokou, abys mohl umýt svého smradlavého psa, koupit mu speciální krmivo pro lesklou srst a značkový obleček proti prochladnutí, zajistit mu špičkovou lékařskou péči...

      Někteří lidé takové štěstí v životě prostě nemají a vinou svou či cizí se dostanou do takové situace, kdy nemají ani na doktora, ani na oblečení, ani na vodu.

      Doufej, že nikdy nebudeš muset uléhat k spánku na ulici, která je podělaná od psů, po nichž jejich arogantní páníčci neumějí sebrat lejno.

      Vymazat
    6. TVL! Tak tohle je masakr, jak mohou mezi náma žit takový idioti :D. Kdyby ten chlápek co leží ožralej tamhle v parku zvednul prdel a začal něco dělat, tak tam ležet nemusí. Proto na ně každej sere, chápu že né každý si za to může uplně sám ale kdyby o pomoc stály tak nežebrají a nechlastají a jdou makat!

      Vymazat
    7. Kass.enka Bows: To, že jste vulgární, ještě neznamená, že máte pravdu. Ale znamená to, že sama stojíte níž než kterýkoli bezdomovec. (Těch se totiž slušní lidé neštítí, vás pro vaši sprostotu ano.)

      Vymazat
    8. Souhlasím s názorem, že slušný člověk ve městě psa nechová. Na Jižním Městě má psa každý druhý, kam oko pohlédne, všude psí bobek.
      Dvanáct let vyl a štěkal sousedův pudl po celou dobu své samoty v bytě. Soused to věděl, ale neprojevil nejmenší snahu věc řešit. Kopající obojek bych dala především takovému páníčkovi.

      Vymazat
    9. Tyhle nazory jsou zcestne! Proc by byl clovek,ktery chova psa ve meste neslusny? Co je to za blbost?

      Vymazat
    10. A když vesnický pes štěká celý den a na každého, koho potká, tak to asi problém neni...

      Vymazat
    11. Není ne...? Protože už je to na vesnici. A tam přece jsou jen slušní lidé! Booožeeee, nepochopím!!

      Vymazat
    12. Na vesnici na sebe nejsou lidé namačkáni jako králíci v králíkárně. Pes tam jednak žije venku na dvoře, jednak plní funkci, k níž byl domestikován - hlídat, štěkotem upozornit na cizí osobu. Stejně chápu služebního psa, který pomáhá střežit nějaký objekt - třeba i ve městě.
      Ale chovat psa jako mazlíčka v bytě? V paneláku? To není úplně normální.

      Vymazat
    13. Kecy v kleci. Už jste byl někdy ve velkém městě? Moje MČ je ze 3 stran obklopená lesy, sousedé chovají slepice, téměř každý má vcelku velkou zahradu. Takto se totiž města stávaly velkými - pozřely pár vesnic... Pro informaci - zde už je to před sto lety. Tak si pořiďte druhý pytel, do kterého budete takovéto měšťáky házet.

      Vymazat
    14. Prasárna je chovat psa v bytě, když na něj nemám čas a vlastně ani náladu a chuť. Pokud si ho pořídím jako modní doplněk nebo z pominutí smyslů. Pokud se o něj starám, uklízím po něm, věnuju se mu, je podle mě vše v pořádku.

      Kass.enka Bows: spousta lidí v takové situaci za svůj život nemůže, a ikdyby. Ti lidé, co támhle leží ožralý, se tam dostali kvůli takovým lidem jako jste vy. Těžko totiž někdo zaměstná bezdomovce. Takový lidé pak nevidí jiné východisko než začít pít(aspoň ta většina, která nepila před ztrátou zaměstnání, bytu). Bohužel, ale je to tak. Nepřeji vám, abyste ztratila zaměstnání, byt, rodinu a přátele. Myslím, že je to hrozné.

      Vymazat
    15. Jasně, on ten pes přivázaný na vesnici u boudy na řetězu se má tisíckrát líp, než pes v bytě... A co ta společenská plemena, jejichž funkcí je být společník? Ten by se měl na vesnici úplně nejlíp, že ano...

      Vymazat
    16. Sousedi chovají v paneláku vlčačku. Nikdy psa, natož tak velkého, do bytu nechtěli, ale našli ji zuboženou na ulici a ujali se jí.
      Pro spoustu důchodců je pes užitečná společnost a jakýsi regulátor - musím ráno vstát a obléci se, abych vyvenčil psa. Když o psa přijdou, ztratí zdravé návyky např. chodit na procházky

      Vymazat
    17. Jasně, pes patří do boudy, pokud možno na řetěz, někam do rohu dvoru, aby ho nikdo nemusel vidět celý den a tam si může výt celý den. TOHLE je podle mě úchykárna!!! Máme psa střední velikosti v paneláku, maximálně se mu věnujeme, chodíme denně na dlouhé procházky, víkendy trávíme v přírodě, dovolené taky a vůbec netrpí, naopak! A že SVOJE peníze dávám do psa a ne do bezdomovců???!!! Hergot, jsou to moje peníze a budu je dávat, do čeho budu chtít, já jsem si je poctivě a slušně vydělala a že nechci podporovat nějaké ochmelky na nádraží, tak to je opravdu jenom moje věc!!! Láska od lidí mě rozhodně neschází, mám jí kolem sebe dost a rozhodně lidé, kteří milují zvířata jsou citově bohatší než ti, kteří lásku žádnému zvířeti a mám zkušenosti, že jsou i více schopni porozumět lidem a mít k nim soucit. Sám jste ubožák, je mě z Vás blbě!!!

      Vymazat
    18. Úvodní příspěvěk je skutečně kuriózní, asi se jedná o trolla. Já patřím mezi neslušné lidi, protože chovám psa. Jelikož nebyl domestikován k funkci hlídače (fakt vtipná věta), ale k funkci psa loveckého, tak nehlídá uvázán na řetězu objekt, ale bydlí se mnou v bytě. Svou funkci plní převážně o víkendu. Můj kamarád je slušný člověk. Protože narozdíl ode mě vlastní dům na vesnici a má psa tam. Také možná jednou budu mít dům na vesnici, ale do té doby jsem neslušná. Své poctivě vydělané paníze investuji dle svého uvážení, tedy i do svého psa. Což je vlastně neslušné, i kdybych bydlela na vesnici. A to mám kamaráda, to byste se divili, jak ten je slušný. Žije ve městě, nemá psa, tedy do něj nemůže investovat peníze. Sice je nerozdává žebrákům a bezdomovcům, ale rozšiřuje svou sbírku zbraní, nicméně každý, kdo investuje poctivě nabyté peníze do čehokoliv kromě psů, je přeci zákonitě slušný člověk. Také znám jednu paní, která si pořídila psa do města. Kromě jiného občas kradla. Krade furt, ale až když se zbavila psa, který jí omrzel, stal se z ní teprve slušný člověk.

      Vymazat
    19. Tak nevím, jak někdo tohle vůbec může vyplodit .. Mám 3 psy, bydlím ve velkém bytě v centru Prahy a přesto chodí 4x denně ven, jezdíme na louky a do lesa, aktivně děláme agility, každou volnou chvíli jim věnujeme. Když přijedeme na chatu, jsou to nejspokojenější psi ze všech z vesnice - ti jsou totiž celý život jen na zahradě a rozhodně se jim nikdo nijak extra nevěnuje. Tak kdo je na tom líp? Oblečky nekupujeme a taky je s sebou netaháme jako módní doplněk - naopak, ráno oblíkneme starý hadry a vyrazíme na louku. Ať si lidi myslí co chtějí.
      A sbírání bobků? Sbírám jak idiot, a to i přesto, že ožralí bezďáci, kterých máme plný park by to po sobě nesebrali nikdy v životě - a to ani vedle dětského hřiště. Srdečně vás zvu do Karlína, jen se přijeďte podívat, kdo je tady prase a kdo tu dělá bordel. Jestli žijete v baráčku na vesnici, tak se vám to asi hezky povídá ;)

      Vymazat
  11. Lidem pořád nedochází, že za chování psa může vždy a jen páníček. Dneska by si psa měl pořídit člověk, který projde nějakým psychologickým testem, neboť pes není křeček, kterýho strčíte do klece a on si spokojeně běhá v kolečku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nesouhlasím. Psa sice nevedu, ale i pes má osobnost. Jednoho vychováte, jiný je mírný i sám od sebe a některý je holt blbý a agresivní i kdyby se mu pán věnoval třeba celý den..
      Každé plemeno má své výraznější povahové rysy a každý pes je trochu originál a také může každému psu rupnout v bedně, ta jako člověku. Myslet si, že pes je pouze obrazem páníčka je trochu špatně.

      Vymazat
    2. ..lidi by si měli vybírat štěně podle rodičů,které znají a ne si koupit psa, co jeho rodiče můžou být klidně sourozenci s negativními povahovými rysy, jak se i různých těch množitelek asi i děje.

      Vymazat
    3. A kdo si třeba vezme psa z útulku, aby mu zlepšil život, radši to dělat neměl, protože už ho těžko převychová...?

      A co má znamenat situace, kde jsou dva psi u jednoho pána. Chovají se k nim stejně, ale jeden pes je "hodný" a druhý neustále utíká a štěká?

      Vymazat
  12. To je to samé,jako trnové obojky na výcvik psů.Trny se zarývají psovi do krku ,když se chce vzpouzet.Plno stránek a majitelů psů to vychvaluje,ze to přináší výborné výsledky při výcviku. Proč asi.... Výcviku psa je potřeba věnovat čas a trpělivost,jenže někteří majitelé jsou prostě líní zvednout prdel a věnovat psovi trochu času,tak to řeší tímhle.Za tohle by se mělo zavírat do kriminálu.

    OdpovědětVymazat
  13. Ty jsi teda chytrá. Myslíš, že člověk, který si pořídí psa hned automaticky s ním pořizuje i obojek? Bohužel jak už někdo psal, tak občas není jiné východisko a konkrétně v mém případě, jsem ho pořídila až ve chvíli kdy už hrozilo, že naše fenka bude muset do útulku - to by podle mě bylo pro ni mnohem horší. Nikomu nepřeju aby mu denodenně chodilo klepat x sousedů s tím, že už se to nedá vydržet, že už to hodlají řešit jiným způsobem než jen domluvou atd. Několik měsíců jsem psa trénovala, ale s ní to nehlo. Koupila jsem obojek a ona v momentě pochopila jak to funguje. Doslova ze dne na den byl problém vyřešený. A že by tím byla týraná?? Ani jednou nezakňučela, nepozorovala jsem, že by byla nervózní...nic. Spíš jí to jen bylo nepříjemné a chtěla zjistit co má na krku. Obojek jí dávám pořád, ale bez baterky. Od té doby už ani jedna stížnost. Takže já osobně jsem ráda, že něco takového existuje a že mi to pomohlo vyřešit problém. Občas by bylo lepší se zamyslet nad tématem. Když si asi někdo pořídí mazlíčka, tak mu nejspíš nebude chtít naschvál ubližovat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen tak mimo...a víte PROČ PES UŽ NEŠTĚKÁ?? Protože se vás bojí a bojí se i obojku, proto neštěká i když nemá baterky. Když psovi něco je, například ho bolí noha, občas ujíkne, ale jakmile si ho více všímáte či jdete s ním k veterináři - najednou je to nebojácný pejsek.
      Panebože, jak lidi můžou být tak tupý jako jste vy!! Stačí si zadat na youtube například ,,hry s klecí,, a máte po problému za týden vyřešený a nemusíte kupovat obojek, ze kterého má pes strach.

      Vymazat
    2. Se psem jsem chodila na cvičák, umí všechno možné, poslouchá na slovo, nebiju ji...ale se štěkáním mi už nikdo nedokázal poradit. Teorii znám taky na jedničku, v praxi však neplatila na mého psa... Takže si tupost nechte pro sebe a neraďte hovna! A nemám teda pocit, že se mě bojí...strach by se asi nějak projevil.

      Vymazat
    3. Taky si myslím, že pes dostane párkrát impuls a pak už se to naučí.

      Vymazat
    4. To je jasné, že se bojí obojku...protože ví, co by následovalo. A to ho asi naučilo, že nesmí! Někdo psa za to zbije-což nepochopím, někdo mu dá obojek, někdo má psa, který se to naučí a někdo má asi tolerantní sousedy... Sousedi taky mají psa, který štěká od nevidím do nevidím...Je to ale malý pes, tak se to dá snést...s větším to je asi horší... A že by se nějak snažili ho odnaučit...to asi těžko. Má 2 roky a furt stejné.

      Vymazat
    5. Anonymní28. října 2012 0:57 a co ze sa pes boji pana?

      Vymazat
  14. Ten, kdo s timhle souhlasí je debil největší. Jsem pejskařka, psa jsem nebila, nepoužívala donucovací prostředky a i tak fungoval v pohodě a naučila i odnaučila jsem ho plno věcí normálně. Lidi, co tohle používaj, bych podrobila tomu samýmu. Btw, opravdu je elektrickej obojek klasifikovanej jako týrání a ten, kdo se tim ještě chlubí, je vážně hovado. Je to hnus. A pes je schopnej se naučit téměř cokoliv, pokud to někdo umí. Ten, kdo používá tyhle hnusy je prostě neschopnej, ale svou debilitu svádí na psa s tim, že to jinak nejde.
    Mimochodem, pes je pro mě parťák a pokud žije v bytě a má dostatek pohybu, je to rozhodně lepší, než když je na zahradě a nemá se svym pánem kontakt.
    Donucovací prostředky ze psa udělaj něco, co se bojí všeho. A nejde přece o to, aby se mě pes bál, ale o to, aby pochopil co chci. A to mu musim vysvětlit. A jinak, než násilím, což tohle všechno je.
    Nechtěla jsem bejt sprostá, ale když čtu ty komentáře, je mi na blití. Dokazovat si svou moc a nadřazenost na psovi nebo jinym zvířeti je ubohost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Konečně někdo se stejným názorem! Svého psa jsem nikdy nezmlátila, ani nijak neublížila a můj pes umí být doma sám 8 hodin bez štěkotu - odpočívá, když nikdo není doma. Můj pes umí přiběhnout na zavolání od psů, když si s nimi hraje. Můj pes se nikdy nevzdálí ode mě na 5 metrů,protože si mě hlídá. Můj pes v životě nic nerozkousal. Můj pes se nepere. A ono jen stačilo si koupit dobrou knížku, od štěněte se mu věnovat pár minut denně a učit ho od malička samoty a pokud mi tu někdo napíše - pes z útulku, blabla, i psa z útulku se dá naučit samoty jen stačí chtít o tom něco vědět a naučit ho to...tímto se tu distancuji, je mi z vás špatně a obojkům ZDAR!!

      Vymazat
    2. Nahradil jsem si slovo pejskařka za matka a slovo pes za dítě a směju se ještě teď.
      Dámy, škoda každé rány, která padne vedle.

      Vymazat
    3. Pani matko 1.01,co mate za rasu,smim-li se zeptat?

      Vymazat
    4. Anonymní 0:56: Vy jste mi ale pěkná p.... ejskařka. Místo abyste byla ráda, že máte prima psa, který se dal hezky vycvičit, považujete se odborníka - psa jsem zvládla, tak všechno vím, všechno znám. Pravda je, že to prostě nejde vždycky takhle snadno. Nevím proč si myslíte, že lidi, kteří tenhle obojek použijí, nic jiného nezkoušeli. Naopak spousta takových páníčků chodí na cvičák, načítá knížky, dělá první poslední, aby psa vycvičili, ale nic. Tyhle obojky pak volí s nechutí jako poslední možnost, protože jiná už prostě nezbyla. A aby toho náhodou neměli málo, ještě musí čelit útokům takovýchhle samozvaných odborníků, jako jste vy a někteří další tady.

      Vymazat
    5. Rozhodně jsem neměla bezproblémovýho psa. Měla jsem ho od jeho 11 let a neuměl nic. Utíkal, chtěl se rvát se psama atd. Měla jsem ho 2 a půl roku a byl z něj pohodovej pes. Mimochodem do tý doby na něm byl používanej stahovák, občas dostal na zadek a tim spíš se zatvrdil.
      Umřel nedávno.
      A rozhodně ze sebe nedělám odborníka, kterym nejsem. Ale mám selskej rozum a nemám potřebu si něco dokazovat na zvířatech.
      Psa jsem nikdy nebrala jako dítě, je to pes, ne člověk. Ale nejsem magor, abych svýho psa někdy tejrala těmahle hnusama. A o to jde. Pokud chci psa a nemám na to, pořídim si plyšáka. Anebo se budu k psovi chovat tak, jak si zaslouží. Neni to otrok, je to parťák.

      Vymazat
    6. Můj pes taky poslouchá, udělá všechno, co mu řeknu. Neštěká, nekouše, nečůrá na podlahu. Jestli to nebude ale tím, že je plyšovej...:)
      Hezký den všem...
      Hudyny

      Vymazat
    7. To, že jste bez komplikací vychovala problémového psa neznamená, že je to možné s každým psem na světě.
      To, že vás pes nepotřeboval krajní metody neznamená, že žádný pes na světě je nepotřebuje.
      Ujasněte si pojem týrání.
      Tyto obojky jsou vyráběny primárně kvůli bezpečnosti psa, který je (kvůli pudům či strachu) nepřivolatelný a mohl by být zastřelen myslivcem nebo poražen autem.

      Vymazat
    8. Bezpecnost? Haha... tak nepustim psa na volno,kdyz neni spolehlivej,ale dostane stopovacku,pomoci ktery ho naucim to privolani za kazdejch okolnosti? A nebudu mu pusobit bolest. Muj pes byl lovec,za svuj zivot mel na konte par kocek. Tak mel kos a stopku,pripadne aspon jedno z toho,abych neohrozila ani loveny zvire a ani svyho psa,aby ho neco neprejelo. Vsechno se da udelat nenasilne a v pohode bez zkazenyho vztahu se psem. Nez aby se me pes bal,radsi to budu ucit dyl,ale v pohode. Znam dost lidi se psama,co nejsou bezproblemovy a vsichni na jich makaj bez nasili a na pohodu. Vsechno jde,kdyz se chce. Jenom jsou lidi liny to delat pomalejc a chtej vsechno hned a bez prace.

      Vymazat
    9. Anonymní 0:56: Kdyby blbost nadnášela...

      Vymazat
    10. Víte, lovecký pes má lovecké pudy a ty mu prostě zrušit nemůžete, i když byste (a to by bylo teprve týrání) nakrásně chtěla. Může být vychovaný, ale když chytí stopu, těžko ho odvoláte. A vaše řešení, že nepustíte psa na volno, tomu říkám trápení. Věřte mi, že šelma raději "přežije" brnění na krku než omezování volného pohybu.
      Miluju lidi, kteří si ze psa dělají miminko, které musí být zavřené v ohrádce, jen proto, že by mu to jinak udělalo bobínko.
      Opakuju, pes je šelma, která potřebuje žít ve smečce s jasnou hierarchií. Myslíte, že když podřízený vlk projeví neposlušnost (nepřinese vůdci kořist), tak si s ním alfa promluví? Spíš mu natrhne p*del. A má z toho vlk trauma?

      Vymazat
    11. Anonymní28. října 2012 16:22
      100% souhlas.

      Vymazat
    12. Anonymní 0:56: "Kdyby blbost nadnášela..."

      Stále Vám to nefunguje? Škoda :D M.

      Vymazat
  15. Pritel si pred nasim seznamenim poridil pejska,je to smejd k nezaplaceni,kouse vsechny bez rozdilu,v pritomnosti navstevy musi byt zavreny a za neustaleho stekani se snazi zrusit dvere.V prvnim momentu jsem si rekla,tohle tomu hajzlovi koupim az me zase bude vyset na noze kdyz pujdu ze schodu,ale moc dobre bych asi nespavala.Uz ten pocit,ze mu ublizuju....... Ale zase to jeho nekonecne stekani ..... Je to dilema!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkuste si zajít na cvičák a hned vám vysvětlí co dělat...

      Vymazat
    2. Na cvicaku byl,je to tvrdohlavy prazsky krysarik.Veterinar mu striha drapy v NARKOZE!!!Je to nerizena strela,ale ten obojek bych mu nedala.

      Vymazat
    3. Ono totiž nestačí na ten cvičák zajít, je potřeba tam chodit. Někdy prostě měsíce a měsíce. A především psa odmalička socializovat. To, co popisujete, mi přijde jako absolutní zanedbání socializace a za to může páneček.

      Vymazat
    4. Jestli veterinář stříhá krysaříkovi drápky v narkóze, tak bych k němu už nikdy v životě nešla! Jak můžete vůbec dopustit, aby ho dával do narkózy kvůli takové banalitě??? Sama mám krysaříka, ano, je to neřízená střela - ale proboha má tři kila!!! Pokud ho nedokážete zpacifikovat vy, tak by to měl dokázat veterinář! Každá narkóza je zátěž pro organismus a obzvláště tak malinký - z vašeho příspěvku je jasné, že psa ráda nemáte, ale aspoň váš přítel by měl zasáhnout! Mimochodem s naším kryaříkem chodíme od malička na cvičák a představte si, že se vycvičit dá! A že občas zaštěká? Je to pes, ne robot!!!

      Vymazat
    5. ježiši kriste...i 40ti kilového psa jsme radši v pěti lidech spacifikovali, než abychom ho nechali uspat... prosím, informujte se co dělá narkóza s jeho tělem a jak je pro něj náročná! když není schopný lékař, musíte si pár vět o chovu psa a péči o psa přečíst vy... přísahám, že to nebolí;)

      Vymazat
  16. Já zase nechápu, proč si tolik lidí pořizuje psa ve městech , když jsou minimálně 8 hodin v práci, další čas na cestě ,nákupu , v kině, ve fitku atd. a týrají tak spoluobčany tím, že je nutí poslouchat to štěkání nešťastných psů ..... já už jsem přemýšlela, že si podobné zařízení pořídím na zahradu, protože fakt nevím proč bych měla furt poslouchat štěkání nějakých raťafáků, jenom kvůli tomu, že jsou lidi kreténi.

    OdpovědětVymazat
  17. Dokud si budou blbci pořizovat psi, tak se budou vyrábět takové věci... nejsou špatní psi, ale jsou špatní majitelé.

    To, proč se pes chová špatně je VŽDY chybou majitele. Jenže je snažší potrestat nebohé zvíře než přiznat, že s ním člověk neumí.

    OdpovědětVymazat
  18. Kdysi se uvažovalo o tom, že budou zavedeny jakési "zbrojní pasy" na bojová plemena. Hned byl oheň na střeše, že psi za nic nemůžou, že je to pánem. Ano, a právě proto bych toto zavedla pro každého majitele psa. Každý by měl splnit jakés takés psychotesty než si chundeláče pořídí. Opravdu mě vytáčí neustále poslouchat jak je ten nebo onen pes špatný, jak si ti chudáci s tím divočákem neví rady atd... Štěně je tak čistý tvoreček, že vskutku záleží jen a pouze na pánovi, co z něj vyroste.
    Problém opravdu nastane, pokud si vezmete psa již odrostlého. Jakmile se v novém prostředí rozkouká, může nastat spousta problémů, které se před tím neprojevily. A pak přijdou na řadu speciální pomůcky, jako je tento obojek. Zásadně jsem ale proti, aby si takovéto pomůcky mohl koupit kterýkoli sadistický pošuk nebo naivní blbeček, kterému první pes ve čtyřech měsících rozkousal boty. Nikomu jinému, než zkušeným a registrovaným kynologům, by se to nemělo dostat do ruky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych zase uvažoval o zvýšení poplatků ze psů, myslím, že už je to přes čáru jak si lidé nesmyslně pořizují psy , chápu, že je fajn když mají psa dědečkové a babičky jako společníka, ale proč proboha musí mít psa každá rodina v paneláku , to je mi fakt nepochopitelné, divná móda.

      Vymazat
    2. "Štěně je tak čistý tvoreček, že vskutku záleží jen a pouze na pánovi, co z něj vyroste."

      Říká Vám něco pojem genetika? Asi ne. Jedná se o děděné predispozice, které nelze zvrátit, jen a pouze upravit. (Proto také tak moc záleží na výběru CHS, chovného páru atd., atd. a ne si vzít první štěně, které uvidím, jen protože má roztomilej kukuč.) To co jste napsal/a je kravina. Psa můžete lehce upravit, otupit hrany, chcete-li, ale základní povahu a povahové rysy má pes dané. Toto samozřejmě neplatí jen u psů...

      Vymazat
    3. Ano, z blbce se normální člověk prostě nestane. A krafat bude pořád do všeho, bez jakéhokoliv povědomí o problému :-)

      Vymazat
  19. Tenhle obojek je perfektní, můj manžel poslední dobou začal dost chlastat a já už jsem nevěděla co s tím , jak ho to odnaučit. Pak mě ale kámoška upozornila, na tenhle skvělý vynález, no jo , říkám si, jak to navlíknout, aby si ho chtěl Luboš navlíknout? Nebudete tomu věřit, poradila jsem si s tím perfektně, navnadila jsem ho, že si budeme hrát na dominu a jejího služebníka, nacpala jsem se do latexového korzetu a podvazků a jak přišel z práce, hned jsem na něj vlítla , nasadila mu obojek ( ještě měl chudák radost, že si užije )a jak pak šáhnul po flašce měl jí !! A od tý doby je klid, starej nechlastá a sousedi si nestěžujou na hluk , vřele doporučuji.

    OdpovědětVymazat
  20. Sousedce prořve mimino celý noce, tohle je naprosto geniální vynález! Kde se to prodává?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky to potřebuju. Jsme se sousedovic harantem vzhůru 5x za noc a přes den řve skoro neustále. Není to miminko s rostoucími zuby, není nemocné. Je to prostě rozmazlenej dvouletej spratek, kterej hystericky vřeští kvůli všemu. Teď už jenom vymyslet, jak mu to nenápadně nasadit :-)

      Vymazat
    2. U nás zase bydlí šestiletý "strýc Pepin " , ještě jsem ho neslyšel mluvit normálně, taky bych mu něco nasadil, tiše doufám , že se z něj časem stane počítačovej smažka a nebude moc vylejzat ven ...

      Vymazat
    3. Jak mu to nasadit vám tady určitě poradí ty odborníci na výchovu psů hrou , zahrajete si s harantem a pak bez obojku nebude vůbec chtít chodit...

      Vymazat
    4. Dost trapnej humor, a pokud to humor není, pak tím hůř. Zřejmě jsme sami byli kdysi uřvanými frustrovanými miminy. Šťastné a spokojené mimino nepláče, případně jen výjimečně, a pokud ano, není to rozhodně jeho "rozmazleností" a tím, že je to spratek a harant, v tomhle věku ještě nelze dítě klasicky rozmazlit, naopak, mělo by mu se dát tolik lásky, kolik jen lze! Pokud ji nedostane, pak holt řve. Upozorňuje na sebe jediným způsobem, který ovládá. Tipla bych si, že ty děti, co vás tak hrozně ruší (věřím, že to není příjemné, ale proč ta nenávist k nim? Ony za to nemůžou!!), brečí ne proto, že je někdo rozmazluje, ale právě naopak, nejspíš mají necitelné rodiče, kteří se řídí "moudrými" principy typu "nechám dítě vyřvat, ať si nemyslí, že když pípne, dám mu hned najíst / přebalím ho / pomazlím se s ním" atd. Přesně tohle je to největší zlo s nedozírnými následky. Kdyby se všichni rodiče chovali normálně a přirozeně, tzn. dali dítěti v jeho nejranějším věku pořádnou péči a lásku, nenechali ho někde vedle v pokojíku opuštěné řvát strachem a frustrací, že u něj jeho nejbližší člověk (matka) není (a protože mimino ještě nemá vyvinutou dlouhodobou paměť a celkově "rozum", pak prostě nechápe, že matka stejně jako minule nakonec přijde a utiší ho, že není opuštěné a ztracené, pudy mu v tu chvíli říkají, že je prostě na světě sám, tak prostě spustí sirénu, jinak se tomu bránit neumí). Jo, pak jsou i tzv. "hodné" děti, neplačtivá mimina, která už to ze samé apatie vzdala, pochopila, že maminka tu pro ně vždycky není, i když ony je tak malá a bezbranná a nejméně do tří let mámu prostě bezvýhradně potřebují v co nejtěsnější blízkosti, ta už třeba ani neřvou. A přesně totéž se s nimi potáhne třeba celý život. Mají zkrátka naprogramováno, že jejich potřeby nikdy naplněny nebudou, i kdyby se uřvali. Takových lidí je spousta, trpí jakousi celoživotní frustrací, jen už si v dospělosti nikdo nespojí, že si pořádně neodžili miminovskou fází, kdy je jejich rodiče neměli nechávat vyřvat, ale měli se jim co nejvíce věnovat, konejšit, plnit jejich přirozené potřeby (a ne, fakticky tím nemyslím zahrnout dítě hračkami, technickými vymoženostmi, cpát je horem dolem sladkostmi, podlejzat jim atd., mám na mysli úplně přirozené věci jako mít dítě v jeho miminkovském věku v co nejtěsnějším kontaktu a dát mu všemožně najevo, že rodiče jsou jeho zázemí a opora. Nevěřím, že když někomu miminko probrečí noc, jak tu píšete, že tu rodiče dělají všechno dobře a mají jen nějakou "smůlu". Fakt ne. Ovšem nic to nemění na tom, že ty vaše nenávistné příspěvky jsou hnusné a nespravedlivé. Asi taky nějaká deprivace z batolecího věku, ne?

      Vymazat
    5. Jééžíš, to je dojemný, no já jsem deprimovanej to je fakt , když sedím na zahradě popíjím vínko a přes dvě zahrady slyším toho šestiletýho smrada jak řve jak nezjednanej několik hodin , fakt někdy cítím nenávist a je mi jedno jestli rodiče dělají všechno dobře nebo ne ( je pravda , že ta pani sousedka má dost často pod čepicí) pak ale nevím, proč se furt rozmnožují .... když se o to pak nejsou schopný adekvátně postarat a obtěžují okolí.

      Vymazat
    6. Anonym 21:42: Netrpíte frustrací náhodou Vy?

      Vymazat
    7. Ano, a nastupuje liga matek :-D aby se z těch dětí jsednou všichni nepo...:-) chápu, že frustrované dítě řve. Ale vysvětlete mi teda, proč nemůřu řvát já. A že jsem z toho někdy tak kolem třetí ráno pekelně frustrovaná. (Nezkoušejte to, přijedou benga :-D )

      Anonym 21:39 - jste génius! :-D

      Vymazat
    8. No protože se matky a otcové mylně domnívají, že jsou z těch jejich miláčků nebo psů stejně jako oni odvázaní i ostatní spoluobčané.

      Vymazat
    9. Anonymní28. října 2012 21:42
      Máte naprostou pravdu :-) M.

      Vymazat
  21. Bože, tohle je strašný. Dala bych obojem těm mooooc hodnejm páníčkům, co to tomu nebohýmu zvířeti koupěj... Fakt mám ráda lidi, co si koupěj psa ale jsou líný ho vycvičit a věnovat se mu a pak si stěžujou jak ,,je nezvladatelnej"...

    OdpovědětVymazat
  22. No promiňte, ale my jsme měli už mnoho psů a mnoho jich mít ještě budeme. Nikdy s žádným nebyl problém až na jednoho. Od té doby, co nám náš nejstarší umřel, začal ječet, ječet a ječet a rozhodně to nedělá ze stresu, protože ječí když jdeme domů, ječí když po ulici někdo projde, ječí když přijde návštěva, ječí když jsou puštění ostatní psi. Vyloženě je to u něj projev komunikace. Problém je v tom, že má opravdu nesnesitelnej ultrazvuk a za šest let jsme vyzkoušeli úplně všechny metody a rady, jenže nic nepomohlo. Obojek s ultrazvukem jsme měli taky, jenže po dvou dnech ho dokázal rozbít, takže pes vesele ječí dál. Ještě nějaké chytré rady?
    A ještě než se tu strhne zase hromada nádávek na to, proč si pořizujeme několik prsů do paneláku, tak upozorním, že bydlíme v domě s poměrně velkou zahradou a mimo jiné máme psy jako hlídače, protože jsou tu velké problémy s černýma.

    OdpovědětVymazat
  23. Držet zvíře v zajetí je nechutné samo o sobě. K tomuto týrání ani není co dodat.

    OdpovědětVymazat
  24. Nemaj něco podobného i pro děti? Případně nezkoušel někdo?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, nejspíš to zkoušela tvá matka na tobě, když jsi byl malej, jinak by z tebe možná nevyrostl takovej cynik... :) Mimino neřve jen tak pro zábavu nebo aby někoho nas*alo a rušilo, stejně jako pes neštěká jen tak ze sportu a rozmařilosti. Obojí má důvod, nejčastěji jím je stres ze samoty, pocit opuštěnosti, strach, že nebudou naplněny jejich přirozené potřeby. Násilí nepomůže, naopak. :/

      Vymazat
  25. Jsem výcvikářka a elektrické obojky používám - ne na odnaučení štěkání. Spousta lidí, kteří psa ani nemají, se čertí, ale podstata věci tkví v tom, že EO by se měl nasazovat pouze VYCVIČENÉMU psovi, který zná povely a jednoduše z vlastní tvrdohlavosti je odmítá plnit. Absolutně neuznávám EO v rukou začátečníků, kteří psovi dají ránu, když jim utíká, aniž by ho předtím naučili povel "ke mně". Věřte, že vycvičenému psovi stačí např. na odnaučení utíkání 1 až 2 rány té nejnižší síly (můžete si to vyzkoušet na vlastní ruce, nejde o žádnou bolest, jen je to nepříjemné) a poté stačí už psovi obojek jen nasazovat a ani ho nemusíte zapínat (někteří psi nepotřebují už ani obojek nasadit). Zadruhé, na většině výcvikových obojků je tlačítko na pípnutí - nejde o žádný zvuk, který člověk neslyší, je to prostě vysoký zvuk slyšitelný lidským uchem a mnohým psům k nápravě stačí i jen tento zvuk - opět nejde o nic bolestivého, psu je prostě nepříjemné, že mu to pípá za krkem.
    Takže sečteno a podtrženo - nebuďte prosím proti EO obecně, ale dbejte na to, aby byl pes vycvičený, než mu EO nasadíte (a nepoužívejte EO nesmyslně často). EO není prostředek k naučení psa povelu, ale k potrestání za neposlušnost, o které ví. Dítěti také dáte facku, pokud udělá něco, o čem už ví, že dělat nemá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Halelujá! Konečně někdo normální! :)

      Vymazat
    2. Paní výcvikářko, a slyšela jste někdy o pozitivní motivaci? To nepomáhá?

      Vymazat
    3. Anonymní28. října 2012 21:23: Myslím, že jsem dost jasně napsala, že EO je na již VYCVIČENÉHO psa. Psy cvičím zásadně pozitivní motivací. Ale je poměrně hodně jednotlivých psů, kteří mají vrozenou velmi vysokou dominanci a s pánem neustále "bojují", i když ho mají rádi a respektují. Někdy je toto výrazná charakteristika celého plemene.

      Vymazat
    4. Bohužel, Vaše zkušenosti asi nestačí. Anonymní28. října 2012 21:23 má jasno, že jste asociál. Přeju všem spravedlivě rozhořčeným, aby si své ideály udrželi i až jim bude opravdu téct do bot.

      Vymazat
  26. Super tip, jdu to koupit sousedce pro tu její smečku.
    asi jediný způsob, jak ty parchanty zklidnit.

    OdpovědětVymazat
  27. Mám pocit, že moc nerozumíte výchově psa. Není vám rovnocenný a není to vás mazlíček. Je to člen smečky, který musí být podřízený. V přírodě je vlk, který je v hierarchii smečky níž, za nepřípustné chování potrestán. Jinými slovy, člověk musí být vůdce a pes musí být podřízený - musí znát své místo.
    Mám psa, se kterým se samozřejmě ráda mazlím, beru ho jako člena rodiny a nedám na něj dopustit, ale máme stanovená pravidla, která musí dodržovat.
    Pokud obojky tohoto typu nepoužívá idiot, mohou být i psovi nápomocný. Používají se například, že když pes není schopen poslechnout na zavolání a není to proto, že se vás bojí a chce vám utéct. Má pocit, že se jedná o hru a líbí se mu, když ho naháníte a můžete se přetrhnout, abyste ho chytili. Někdy se psi přivazují na dlouhé vodítko, které tahají za sebou, a když po zavolání neposlechnou, přitáhnete je. Problém je, že pes se naučí rozeznávat, kdy šňůru má a kdy ne. Pak nastupuje obojek, který psa zabrní asi tolik, jako plochá baterie na jazyku. Není to ani trochu bolestivé, ale dává mu to signál, že dělá chybu. Proti tomu je plácnutí přes zadek týrání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. konecne jeden normalny nazor s ktorym suhlasim...

      Vymazat
    2. Souhlasím. Obojek má několik stupňů úrovně a pokud to nějaký kretén nastaví na nejvyšší, tak opravdu chudák pes. Ale nejnižší úroveň jde cítit minimálně. Zabrnělo mi to v ruce při nastavování a určitě jsem neřvala bolestí... takže vím o čem mluvím.

      Vymazat
    3. dávaly jste si EO na krk děvčata? Něco jiného je na krk a na ruku...

      Vymazat
    4. Na krk, kolem kotníků, zápěstí a tak, bylo to dost vzrůšo, brouku :)

      Vymazat
    5. Souhlasím s názorem o vlkovi a dodala bych, že pokud pes cítí, že je pánovi nadřazený, podle mě je tu velké nebezpečí napadení...

      Vymazat
    6. Anonymní28. října 2012 10:49
      Hmm, v chovatelské příručce od Bruce Fogla jsem se dočetla, že psa NIKDY nemáte trestat za to, že k vám nepřišel, když jste ho volali - pak si zafixuje, že k vám nemá na zavolání chodit, když přišel trest. Psi přemýšlí jinak jak lidi :-P

      Vymazat
    7. A teď praxe: můj pes měl naučeno, že když se na něj volalo a on nepřišel, začali ho všichni nahánět a jemu se náramně líbila pozornost, kterou na sebe strhával. Řešila jsem to tím, že jsem se od něj spíše vzdalovala a když nakonec (kolikrát třeba po hodině) přišel, pochválila jsem ho. Pes z toho pochopil, že si ze mě může dělat srandu a ještě bude pochválen. Pak jsem zkusila druhý pól - když měl tendence utíkat nebo si hrát, ignorovala jsem jeho hry a trpělivě na něj volala. Když ho to nakonec omrzelo a doloudal se, potrestala (rozuměj okřikla, či plácla) jsem ho za to, že neposlechl. Pochopil to a teď po zavolání okamžitě přiběhne, ne protože se mě bojí, ale má respekt k vůdci smečky.

      Vymazat
  28. Jako každá donucovací věc, jsou i protištěkací obojky dvousečnou zbraní. Vždycky záleží na konkrétním případu a hlavně na schopnostech majitelů psa změnit svůj přístup. Ono totiž v zásadě nejde o to štěkání, ale o celkovou nervozitu zvířete v důsledku špatné "komunikace" mezi psem a jeho pánem. Nelze to vidět černobíle. Napadá mě téma na další diskuzi a to, zda mají být tyto pomůcky-elektrické obojky, ostnáče atd. volně prodejné ve zverimexech? Lada Tlučhořová

    OdpovědětVymazat
  29. No ja neviem, mne by ani nenapadlo dat to svojmu psovi, ale zase ked ma niekto psa ktory neprestava stekat a nevie si s tym rady? Ono lahko sa hovori ze kazdy pes je vycvicitelny ale niektori su proste blbi a sialeni a je to zviera tak dohovaranim mu to asi nevysvetlis. Ked sa pes pocika v dome alebo v byte tak tiez nasleduje trest - aby si to zapamatal a uz to neurobil. To iste je to aj s tym stekanim.

    OdpovědětVymazat
  30. Řešení je několik: nepořizovat si uštěkané stvoření do paneláku (přece jen existují plemena hlučná a hlučná méně), psovi se dostatečně věnovat v době, kdy jsem s ním, aby mi věřil a aby se dost vyblbnul a proboha počítat s tím, že je to pes a tak asi nezačne na vaši laskavou žádost mňoukat. Občas prostě štěká. Nadávat psovi, za to, že štěká, je podobná hovadina, jako kdyby vás někdo trestal za to, že mluvíte. A když tohle víte, asi si ho do bytu prostě nemůžete vzít. Na psa nemám čas a taky si ho nekupuju a priori s tím, že sice nevím, jak, ale ten pes to bude muset doma dvanáct hodin sám zvládnout. Je to hovadina. Je to zvíře, přebírám za něj zodpovědnost. Když si ho pořizuju, pořizuju si ho s tím, že mu optimální podmínky zajistím. (Nejsem zavilý pejskař, psa nevlastním, vždycky jsem měla radši kočky.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud je to cesta, jak vycvičenému psovi "po psím" jemně vysvětlit "tohle není hra, já to myslím vážně", pak ok. Ale samozřejmě to nikdy nepatří do rukou Frantovi, co si do paneláku pořídí vlčáka, na kterýho nemá čas a trestá ho tím za to, že pes doma všechno kouše, ničí a je hlučný. Štěkání mi připadá jako blbý modelový příklad, protože psa prostě odnaučit štěkat, jak? Můžete mu vysvětlit, samozřejmě příslušnou cestou (asociujete mu jeho čin s něčím nepříjemným, ne bolestivým), že má poslouchat povely, že tohle nemá trhat či kousat, protože je to vaše, ale jak ho odnaučíte štěkat? Řešením je holt vybrat si čistokrevné zvíře s PP, chtít vidět rodiče, pečlivě si rozmyslet, jestli ho můžu v paneláku mít a ne umanutě trvat na tom, že tenhle pejsek je roztomilý, tak si ho do paneláku pořídíme.

      Vymazat
    2. Řešením je odstranit příčinu toho štěkání, proboha! Ne štěkání samotné... Proč pes štěká? protože je vystresovaný (nebo si hraje, ale o tom teď asi nemluvíme). Každý pes má hranici toho, kdy začne štěkat jinde. Pokud pes štěká, že je doma sám, je třeba ho naučit, že doma sám bývá. POMALU, TRPĚLIVĚ, POSTUPNĚ, ideálně od štěněte, u psa z útulku, nebo prostě staršího, ještě POMALEJI, JEŠTĚ TRPĚLIVĚJI, JEŠTĚ POSTUPNĚJI. Nechávat ho zavřeného v jiné místnosti a trénovat Vaší nepřítomnost a vždy se vracet, za deset minut, několikrát, za půl hodiny, několikrát, za hodinu, za dvě... Ale když Vám pejsek štěká za dveřma, tak to ignorovat,a přijít za danou dobu. Bude vědět dvě věci: vrátíte se(1.) a jeho štěkání to neuspíší (2.). Když pes štěká, že něco chce, neříkejte mu: neštěkej, nic ti nedám. Neříkejte mu nic, počítejte 15-20 vteřin po tom co udělal poslední signál a pakse mu teprve věnujte (aby si nespojil, že jeho zakňučení nebo štěkání vede k Vaší pozornosti)... A tak je to se vším. Svého psa jsem ještě ani jednou za nic nepotrestala, vychovávám ho pouze systémem odměn, čehokoliv se bál jako malej, tomu jsme se nevyhýbali a naopak jsme ho tomu vystavovali a přitom odměňovali pamlsky. Pamlskujeme při česání. Platí na něj zvýšený hlas.

      Jo a je to jorkšír, jeden z údajně nejušňafanějších psů ever! :)

      Doporučuji: Lidé a psy: Střet kultur, kniha, do které se vyplatí investovat.

      Ab.

      Vymazat
    3. Konečně NĚKDO KDO TU CHYTŘE NAPSAL, JAK ODNAUČIT PSA ŠTĚKAT!!

      TOTO OPRAVDU FUNGUJE LIDI!!!! TAKŽE SE PROBERTE!!
      Ještě je dobré k tomuto naučit na klec - najdete na youtube ,,hry s kleci,,
      pak už máte psa nejenom v kleci - nic vám nezničí, ale i neštěká :-)

      Vymazat
    4. A když ho v té kleci budete držet pod vodou, tak ani nebudete muset uklízet chlupy po bytě...

      Vymazat
  31. já bych našim dvěma fenkám nikdy nic takového nedala (ani žádnému jinému psovi) taky dříve vyli na celý barák a chtělo čas a trpělivost je to odnaučit,ale naštěstí se podařilo!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, a teď si představte, že si postupně 20 partají v jednom domě bude pořizovat psa. U každého to bude chtít čas a trpělivost - a na 20 let mám zkaženej spánek, protože mám bezohledné sousedy.

      Vymazat
    2. Na Kamčatku s nima, tam je dost místa na trpělivost :)

      Vymazat
  32. Tohle je článek s velmi jednoduchým pojetím situace a neznalostí fungování obojku ... bohužel
    Mám doma psa z útulku a nikdy bych ho tam nedala zpět, ale kdyby se mě na to někdo zeptal před obojkem váhala bych :)u nás nešlo o štěkání, ale lovecké pudy psa. Obojek, jak už tady bylo řečeno, má více funkcí, jednak vydává zvuk - asi jako píšťalka, takže když vám pes uteče a nereaguje na váš hlas tohle mu pískne u ucha i když je od vás 150 m a je snadné ho naučit, že to znamená okamžitě se vrať k noze, elektrický impulz je ve škále 1-20 a než jsem mu ho nasadila všechny jsem zkusila na sobě - na krku nasazený obojek!!!! 1-5 je jako když si přesedíte nohu a máte v ní " mravence", 5-12 je nepříjemné brnění,12-20 je jako když vás dobne včela - impuls trvá 1-2 vteřiny a opakuje se JEN pokud znovu stisknete tlačítko.Za 2 roky používání jsem nikdy nepřekročila číslo 8 - a to v bitce s jiným psem a nepoužila impuls více jak 20x ... hlavně na začátku....V 99% člověk používá jen to pískání, některé obojky mají dosah až 1500m a používají je třeba myslivci pro psy co běží lesem za zvěří, protože zatímco váš hlas se na delší vzdálenost ztrácí, obojek mu zapípá hned za uchem a upozorní psa,že je čas otočit to a běžet k vám ...Takže než tady začnete něco plkat o týrání, zjistěte si více informací ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Existují různé typy obojků. Zažila jsem na cvičáku, že pes se po použití obojku zhroutil, pozvracel a možná i na chvíli omdlel. To je jednoznačně odsouzeníhodné. Typy obojků, o kterých se zmiňujete, považuji za zbytečné (lze stejných výsledků dosáhnout i bez nich), ale chápu, že někomu vyhovují víc než klasické metody výcviku. Použití těchto obojků je tedy v pořádku. Tudíž obojky obecně nelze ani doporučit, ani zakázat. Vždy se musí ujasnit, o jaký typ obojku se jedná, jestli je bezpečný a zvuky, které vydává, dostatečně tiché na citlivé psí uši. A i zde nutně musíme postupovat u každého případu jinak. Znám lidi, kteří s hlasitě pískajícími obojky cvičí s úspěchem staré skoro hluché psy, ale dobře slyšícího psa by při použití stejného obojku týrali. A je jasné, že malým psům tyto obojky můžeme nasadit jen a pouze tehdy, když nám to doporučí veterinář. I to mravenčení by bylo na hysterickou čivavu asi moc
      Takže než tady něco začnete plkat o bezpečnosti obojků, zjistěte si více informací.

      Vymazat
    2. Dámo, protiřečíte si:

      "Zažila jsem na cvičáku, že pes se po použití obojku zhroutil, pozvracel a možná i na chvíli omdlel..... Použití těchto obojků je tedy v pořádku."

      "ale chápu, že někomu vyhovují" - Asi by bylo lepší zeptat se toho psa, jak mu ten obojek vyhovuje.


      Vymazat
  33. nebyla jsem zastánce těchto obojků, ale poté co jsem se naši přestěhovali do baráčku a psisko jim jednou srazilo auto zainvestovali jsme, mají něco jako elektrický ohradník kolem plotu a pokud che Růženka utéct tak dostane slabou ránu. Možná je to nehumální, ale pro nás lepší, než se strachovat jestli nám Rúženku něco přejede, je to pejsek z útulku, není to tedy o inancích, ale o lásce.... Příště bych prosila článek o tom jak odnaučit psa štěkat, podle blodýnz to chce jen čas a trpělivost, dle našeho veterináře to psisko bohužel neodnaučíme i my máme psisko z útulku a nevydrží doma sám ....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to nehumánní - zkuste si slabou ránu obojkem dát do ruky nebo i do krku a uvidíte, že nejde o nic bolestivého.

      Vymazat
    2. Jistě, neoplocený pozemek a ohradník je ale něco jiného. Dát psovi elektrický obojek a nechat psa na 10 hodin samotného v domě, nevědět, co s ním je, to je podle mě nezodpovědný přístup majitele, když ne rovnou týrání.
      Se psy z útulku je to těžké, nevím, čím si ten váš prošel, jak je starý, jestli je to kříženec a pokud ano, tak kterých plemen, jestli fena nebo pes (fenky bývají více hysterické), či je kastrovaný a tak dále, ale zkuste kontaktovat nějakého zkušeného výcvikáře, třeba vám s ním pomůže. A příště lépe vybrat psa, s mnoha útulky je možné se dohodnout na "zvykacím období", tedy na době třeba dvou tří týdnů, kdy si po práci pejska vyzvednete, odvezete si ho domů a večer zase vrátíte. Pes ještě není váš, ale vyzkoušíte si s ním život nanaečisto. Půjdete na vycházku, necháte ho samotného doma (půl hodiny obvykle stačí, ale klidně i déle), zjistíte, jestli poslouchá atd. A až si psa koupíte, nebude to pro něj takový šok, dostane se do prostředí, které už zná. A zásadně nebrat psa, který má takové vlastnosti, že vám příliš komplikují život. Jestliže štěká a štěká a na výchovné prostředky nereaguje, vyberte si jiného a toho prvního nechte někomu zkušenějšímu nebo těm, kdo žijí na samotě a štěkání jim nevadí. Pokud jsou v rodině děti nebo jsou všichni členové domácnosti zaměstnaní, tak vybírejte obzvláště pečlivě. Uznávám, že vrátit nevyhovujícího psa po zkušební době není zrovna citlivé, ale je to rozumné a pro psa i majitele rozhodně lepší, než se vzájemně trápit dalších 5 let.
      Ideální by samozřejmě bylo odnaučit psa tomuto chování odstraněním příčiny, tedy přesvědčit ho, že se bát nemusí. Na to platí opravdu jen čas a trpělivost, a u některých drsnějších případů ani to ne.

      Vymazat
  34. Zajímavé, že to nikdo neuvedl na pravou míru. Tak, jako nejsou všechny stahovací obojky protizákonné, není tomu tak ani u těch elektronických. Vždy záleží na konstrukci - pokud je nebezpečí, že se zvíře poraní o ostny, příliš přiškrtí obojkem bez zajištění, zraní proudem a podobně, jistě se jedná o porušení Zákona na ochranu zvířat proti týrání.
    U těch legálních variant je tedy na chovateli, jestli ho bude používat. Sama s tím nesouhlasím, ale je to jen můj osobní názor.

    OdpovědětVymazat
  35. Známý si to pořídili (ne kvůli štěkání, ale utíkání za srnkama; pes nemá bolest spojenou s páníčkem, ale s tím, že provedl něco, co nemá) a nakonec snad ani nepoužili, protože jim to přišlo drsný. Nicméně to vzbudilo velkou zábavu, když na akci přítomní pánové se jali tuto věc testovat na sobě (na noze).. Největší borci zvládli druhý nejsilnější stupeň, ma prví si netroufnul nikdo. Je to asi fakt mazec a dost dobře to taky nechápu..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jde-li pes lovit, nedělá něco co nemá. Je to instinkt. Chyba majitele, pokud ho nemá přivázaného, nebo nemá dost dobře nacvičené odvolání. Jde-li pes bez Vás lovit, bez vůdce smečky, pak jste něco pokazili ve výcviku. Jinak trestání by pak mělo mít souvislost s jeho pozicí ve smečce. Porušil pravidla - jde na poslední místo. Poslední bude žrát, apod.

      Vymazat
    2. Vevero, lovecká kynologie evidentně není vaše parketa. Vysvětlete vydrážděnému jagovi, foxovi či podobnému plemeni, že jde-li lovit bez vůdce, je to špatně. Takový teriér byl X generací šlechtěn a selektován na SAMOSTATNOU práci v terénu a pod povrchem, v tom okamžiku bez jakéhokoliv vlivu pána. Myslet si, že kvalitnímu jedinci svého druhu ujasněním pravidel společného soužití odstraníte pudy, je velmi naivní. Tímto neobhajuji primární téma, ale jen uvádím na pravou míru odvážné tvrzení, že u KAŽDÉHO psa lze výcvikem odbourat štvaní zvěře. Nelze.

      Vymazat
    3. To máte pravdu, odbourat nežádoucí lovení je velmi těžké. Musí se trénovat od štěněte.

      Vymazat
    4. vevero:
      Hle, chyba. Vlk (potažmo pes) jde lovit jen a pouze bez vůdce smečky a kořist mu teprve odevzdává. To je HIERARCHIE.

      Vymazat
  36. Blondýno, tady jsi výrazně přestřelila.
    Každá výcviková a výchovná pomůcka se musí umět používat, a je fuk, jestli je to obyčejný látkový obojek, stahovák, ostnáč nebo elektronický obojek.
    Jsou tací, co svého psa týrají na obyčejném látkovém obojku, protože ho neumí použít. Stejné je to i s EO. Je třeba se naučit, jak s tím zacházet. Znám spoustu kynologů, kteří díky EO svému psovi zachránili život nebo použitím ostnáče odnaučili svého psa zlozvyky. Znám bohužel i takové, kteří neumí použít ani halti ohlávku a pes jim tahá, takže mu dají stahovák, čímž mu ubližují mnohem víc...
    Zkrátka - není to černobílé, ve správných rukou EO i ostnáč může fungovat báječně, a přitom psovi nezpůsobí bolest. Ale v rukou neznalého může ublížit
    Než tedy příště něco odsoudíš, nejdříve si zjisti informace. Třeba tady https://www.facebook.com/events/459857517393237/declines/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mil�mil� p�telkyn�p�teli,
      ob�v�m se, �e h�z�te hr�ch na ze�. Kdy� se Laikov� za�nou bavit o v�cech kter�m nerozum� a zv�at�m podsouvaj� lidsk� pot�eby, motivaci i emoce ...
      Osobn� se domn�v�m, �e ne�t�st�m ps� (i jin�ch, jen pro pot�en� chovan�ch zv�at) je spole�ensk� �zus, kter� prav� �e kdo nem� r�d zv��tka je asocil�l a l�ska ke zv�at�m se projevuje tak, �e si n�jak� po�d�me. V�sledkem jsou ne��astn� zv�ata a houp� nic n�e��c� diskuze na netu to nesprav�. Jinak m�m tento blog r�da, ale tentokr�t se Pb pustila do t�matu, o kter�m se smyslupln� mohou pavit jen (alespo� pou�en� s pou�en�mi. K� bych se dok�zala ovl�dnout a ne�st to.
      IK

      Vymazat
  37. niekedy to tu bolo zaujimave citanie (moda a tak) ale v poslednej dobe sa pozastavujes stale dookola nad tymi istymi hlupostami, trapne, upadas...

    OdpovědětVymazat
  38. Mám chovnou stanici a závodím s husky se psím spřežením, obojky dáváme všem psům na závody , je to výborná pomůcka, nevěřili byste jak po pár impulsech mašírujou, už jsme díky tomu na závodech vyhráli skoro 250000.- eur

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pak jste sobecká a krutá osoba, které jde o prachy a ne o psy. A doporučuji vám naučit se psát, na vašem místě by mi bylo velmi trapné dát najevo, že nevím, jak a kde napsat čárku.
      Tyto obojky mají patří do rukou zkušeného výcvikáře, ten si ale zvládne odnaučit psa štěkat tradičními bezbolestnými způsoby. Takže mu vlastně jsou k ničemu, tím pádem jsou zbytečné.

      Vymazat
    2. Čárku mám na svým místě jako vždycky :)

      Vymazat
    3. A tím se chlubíte? Panebože, to je týrání! Psi i pánové to mají dělat pro zábavu a radost z pohybu!

      Vymazat
    4. Naši psi jsou radostný ostošest, obojky jim nijak neškodí, tím, že zrychlí jsou i rychleji doma u žrádla a za výhru jim můžu pěkně dopřát- jdou v podstatě za kořistí,pobízení jim nijak nevadí. O co si myslíte, že psům jde, proč se asi k lidem přidali ? Protože dostanou nažrat, to jen my si naivně myslíme, že nás milujou, ale jsou to zvířata co se řídí instinkty, reagují na signály , když něco udělám, něco za to dostanu, ať už je to žrádlo, nebo podrbání za ušima.

      Vymazat
    5. A ještě bych doplnila, že mi spíš jako týrání připadá nechat smečkové zvíře - psa doma několik hodin samotného a pak ho nechat deset minut projít na vodítku po asfaltovém chodníku a zase hurá domů na gauč hrát si na to jaký jsem milovník zvířat.

      Vymazat
    6. Ano s vaším dodatkem naprosto souhlasím! Akorát by mě zajímalo, jestli byste tak postupovala, kdyby na konci závodu nečekala vidina těch peněz? A taky jak můžete vědět, že to psům nijak nevadí? Pokud píšete, že se ženou za žrádlem, proč jim to tedy dáváte. Podle vašeho vysvětlování chápu, že běží rychle i tak, tudíž obojek je zbytečný (??) Nějak si protiřečíte...

      Vymazat
    7. Jestli bych postupovala jak ? Viděla jste někdy psa, když mu něco vadí ? ... docela se to pozná, zvlášť u archetypálních plemen. Nemyslím, že si protiřečím, jedná se o pobídku - to je něco jako když se hecují hokejisté před zápasem :)

      Vymazat
    8. souhlasím s tím dodatkem (čas 12.30).. ale jinak absolutně nechápu, jak můžete mít chovnou stanici když psa vychováváte obojkama... a navíc, když si myslíte že pes nemiluje. Proč vás pes brání, když vás někdo napadne??? (je pravda, že ve vašem případě bych se nedivila, kdyby se vám vaši psy spolu s protivníkem zakousli do zadku, za ty obojky!)... mě náš pejsek brání i v rámci smečky... když se pošťuchujeme, brání mě jakožto ,,slabší"... proč?? protoože mu dávám víc mňaminek?? těžko.. pes moc dobře chápe vztahy v naší smečce...ví, že jsme ,,rodina".chápe až moc dobře a miluje neméně. zkuste sundat obojky, třeba taky pocítíte lásku vašich pejsků...

      a nebojte.. věřím vám, že to už teď vaše pejsky nebolí... on se totiž práh bolesti posunuje dál a dál, pokud ho ,,trénujete"... otázkou je-proč to trénovat? náš pejsek krásně poslouchá. bez obojků. na závodech žene jako o život.. protože z toho má RADOST a ví, že dostane na konci pořádný pamlsek. on ví, že to baví nás, my víme že to baví jeho. a samozřejmě konkurující pesjkové. to je to, co ho má hnát dopředu! obojek je úplně zbytečné působení bolesti...

      Vymazat
  39. No, sice to není o psech, ale chovatelům potkanů Ústřední komise pro ochranu zvířat nepovolila pořádat pro potkany veřejné agility, protože je to týrání, zatímco třeba s králíky se králičí hop provozovat může a to i přesto, že posledně jsem viděla, jak musí celou dráhu jednoho králíka postrkovat za prdel, protože se mu nechtělo. Takže co se týče ÚKOZ mám jisté pochybnosti, nakolik jsou jejich stanoviska skutečně věnovaná ochraně zvířat a kdy jde jen o hezkou fasádu. Protože pokud by šlo o skutečnou ochranu zvířat, tak by např. dávno byla přísnější pravidla pro prodej zvířat ve zverimexech..
    Tím nechci ÚKOZ znevažovat, většinou se snaží opravdu udělat maximum pro ochranu zvířat, ale ne vždy se asi dostatečně věnují faktům.

    OdpovědětVymazat
  40. Menší dodatek: Existují psi, kteří štěkají z nudy, a je jich více než těch, kteří štěkají ze strachu. Pes, který se naučil být sám, štěká, kouše polštáře a koberce atd. opravdu proto, že se nudí. A je pravda, že i tohle chování lze odnaučit vcelku bez problémů, pokud se začne včas, než zlozvyk zakoření. A to je právě to, co se neděje. Krásné roztomilé štěňátko vytahá odpadky z koše, ale je mu to prominuto, vždyť je tu teprve druhý den a je tak roztomilé! A je mu to promíjeno tak dlouho, dokud ze své štěněcí roztomilosti nevyroste. Pak to začnou řešit majitelé takovými zvrácenými způsoby.
    Dalším faktem k zamyšlení je, že mnoho chovatelů a majitelů se ke psům chová nevhodně proto, že nevědí, že mu tím ubližují. Kolik lidí si vyhledá názory veterinářů na takové obojky? Uvidí to na webu, řeknou si, proč by to někdo vyráběl, když by se to nemělo používat, a je na světě další nešťastný pes.
    A poslední poznámka: Ve městech v USA je rozšířené operativní vyjmutí hlasivek, aby pes neštěkal. To je sice bezbolestné, ale taky trochu jeté, ne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, jenže on je názor veterináře a názor "veterináře". Jsou to jen lidi a i když je někdo perfektní na nemoci koček, stanovisko k EO má od něj stejnou váhu jako stanovisko neodborné osoby. Málokdy se u věterinářů setkávám se znalostmi něčeho jiného než obvyklých druhů zvířat, co k nim chodí. Takže ve městě pes, kočka, ve větším městě možná i křeček, na vesnicích zase obvykle kráva, ovce, koza, možná kůň. Já jim to nezazlívám, on ani lidský lékař nezná všechno z medicíny, natož veterinář, který by se měl vyznat v zažívacím ústrojí želvy stejně dobře jako v příčinách zmetání ovcí.
      Ale už jsem se mockrát setkala s tím, že veterinář poradil nesmysl... takže spoléhat jen na jejich názor se taky nevyplatí.

      Vymazat
    2. Anonymní29. října 2012 8:40
      Doktorům nevěřit, jde jim jen o prachy! :D

      Anonymní29. října 2012 8:27
      Mám doma 5 morčat. Chápu, s inteligencí na tom budou asi hůř než průměrný pes. Ale ty mršky někdy skoro celé dny pískaly! Zašustil sáček: písk! písk! písk! Vstala jsem ráno z postele: písk! písk! písk! A dokud jim člověk nedal kus žvance, tak neztichly. A někdy i tak začali znova pískat! Kdybych byla debil, tak bych je za to bila, řvala bych na ně a teď už vím, že se dají koupit i tyto "kouzelné" obojky! Jenže já jsem si řekla ne, stejně to nemohou pochopit! Začala jsem jim pravidelně 3x denně dávat malé porce krmení (půl lžíce granulí, čerstvou zeleninu; mají jinou trávicí soustavu jak pes, proto tam často), vždy mají k dispozici seno a vodu, pravidelně se jim věnuji (hladím je, "povídám" si s nimi) a když se rozhodnou, že budou pískat, tak jsem si jistá, že to nedělají z důvodu, že nemají jídlo, nebo by se mnou neměli kontakt, ale buď si chtějí navzájem "popovídat", nebo prostě zlobí. A proto tomu nevěnuji pozornost a hle! Během pár vteřin ztichnou. Zázrak! Vycvičila jsem morčata! M.
      P.S. Někteří chovatelé dokáží morčata vychovat i tak, že chodí na jedno konkrétní v kleci místečko na "toaletu" - i hlodavci jsou učenlivá zvířata! Tak proč by nešel vycvičil pes?!

      Vymazat
    3. Souhlasím, chovám 28 žížal a doktorům také nevěřím. Zaznamenal jsem v žížáriu nervozitu hluk a nevšední pohyb, při bližším pohledu jsem zjistil, že žížaly kolektivně bijí konci těla do okrajů žížária a nijak je nemohu přesvědčit, aby toho zanechaly a věnovaly se své práci , totiž přeměně organického odpadu na zeminu. Vzal jsem proto vzorek žížalí populace v řádu 10 jedinců k veterináři. Ten se ovšem s omluvou zřekl jakékoliv odpovědnosti za psychický stav žížal s tím, že je to příliš složité a odkázal mě na žížalího psychologa a odborníka na žížala-agility sport. Po tomto setkání už vím, že každou žížalu je možné vychovat k práci hrou a motivací i bez použití zmiňovaného obojku .

      Vymazat
    4. Anonym s morčaty:

      já mám doma malého beránka (králičici),která je jako pejsek volně puštěná po baráku, chodí si do pokojíčku do klece na záchod. když zapískám, přiběhne mi k nohám třeba i z vedlejší místnosti. a každý večer máme rutinu, kdy já sedím na gauči, ona skočí vedle mě a já jí alespoň půl hodinky drbu, hladím a povídám si s ní.. vždy když chce ještě víc drbat tak skočíí na mě a ,,hraboší". a kdykoliv jí honí mlsná tak mi panáčkuje u nohou dokud jí něco nedám.
      :) pokud se to se zvířaty umí, jsou neuvěřitelně učenlivá.

      Vymazat
  41. nedokážu si ani omylem představit, že bych tomu našemu mazlíčkovi připla na krk něco takového. Lidi kteří ano, jsou hnusní burani a když nemají čas svého psa vychovat a naučit ho, že pán se vrátí a že se neštěká, pak si psa nemají pořizovat. Chudáčci pejsci, kteří to musí trpět

    OdpovědětVymazat
  42. To je blbost.... ze pes nesteka z nudy? Nas pes se dokaze z nudy tocit za vocasem a pri tom v pravidelnych intervalech rychle za sebou stekat a to vydrzi klidne pul hodiny s nejakou tou prestavkou. Nemluve o tom, ze kdyz se zacnete smat, mysli si, ze se smejete jemu a to se mu libi, tak prida a zacne si treba skubat chlupy z ocasu. Misto misky na piti ma kamenne koryto, protoze vsehcny misky znici...a i do toho kamenneho koryta je chopny nekolik desitek minut busit a pri tom stekat. Sousede jsou na mrtvici a my take. Obojek sice nemame, ale bez drsnych trestu bychom zustali na mrtvem bode. Jedna se o Belgickeho ovcaka, velice inteligentni zvire, dobre se uci, ale musite ho mit pod naprostou kontrolou. A taky by nam nekdo mohl rict, ze ho tyrame....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Belgický ovčák hlavně potřebuje hodně, hodně, hodně zaměstnat. Je to služební plemeno, ne hračka do bytu.

      Vymazat
    2. Anonymní29. října 2012 9:37
      "Jedna se o Belgickeho ovcaka, velice inteligentni zvire, dobre se uci, ale musite ho mit pod naprostou kontrolou."

      Proč tedy jen tupě přihlížíte, když to víte? M.

      Vymazat
    3. Belgický ovčák hlavně potřebuje hodně, hodně, hodně zaměstnat. Je to služební plemeno, ne hračka do bytu. <------naprosto, naprosto výstižné! Lidi, prosím,moc prosím...MYSLETE TROCHU!!

      Vymazat
  43. Já myslím, že ejefektivnější by bylo použít obojek na lidi, kteří si chtějí pořídit štěně jako hračku na hodinu denně.

    OdpovědětVymazat
  44. Doporučuji spíše plyšového psa. Člověk kterého obtěžuje psí štěkání, nebo kdo bydlí v místech, kde může štěkání lidi obtěžovat, nebo kdo nechává většinu dne psa samotného, si nemá psa vůbec pořizovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebo vycpaného, pro větší autentičnost :)

      Vymazat
    2. a vycpávání psů Vám přijde v pořádku?

      Vymazat
    3. Na to má Alan Alda jasnou odpověď ;)
      http://knihy.abz.cz/prodej/nikdy-si-nedavejte-vycpat-sveho-psa

      Vymazat
  45. Blekotáte nesmysly, zrovna tak jako jsou blbý lidi, kteří se v životě nic nenaučí - třeba, že krást se nemá, tak jsou blbý psi, a pak je třeba nasadit ostřejší kalibr a větší důraz, aby jim to došlo, jak na lidi tak na psi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. žádný pes není ,,blbý" pokud nemá blbého páníčka... a nevidím jediný důvod proč za debilitu a nezodpovědnost páníčka trestat pejska!!!!!!!!

      Vymazat
  46. Měli jsme pejska, od čtyř měsíců jsme s ním chodili na cvičák, denně jsme se mu věnovali, přesto denně štěkal i několik hodin v kuse. Z nudy (přestože měl vždy připravené schovky, hračky atp. po dobu, co budeme v práci). Tři roky se tento problém řešil s veterináři i kynology. Všechny rady jsme dlouhodobě dodržovali a výsledky žádné. S naším hafanem si nikdo rady nevěděl a sousedi zuřili čím dál víc. Nepomohl ani další psí kamarád, aby se ve dvou zabavili. Nakonec veterinář navrhl pro psa sedativa v kombinaci s protištěkacím obojkem. Sedativa jsme pro jinak zdravého a šťastného psa odmítli. Obojek jsme vyzkoušeli a po dvou dnech byl klid. Poté stačilo jen nasadit a nezapínat. Po dvou měsících se už nemusel ani nasazovat. Ti, kteří ho tu kategoricky odmítají a nešetří nadávkami nemají zkušenost s takovým psem, ani s tím, jak takový obojek funguje. Někdy se prostě nic jiného dělat nedá.
    Veru

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slečno Veru, kam jste chodila na cvičák? Dost by mě to zajímalo :-)

      Vymazat
    2. Ale dá, třeba si nepořizovat psa :(

      Vymazat
    3. Co mají furt všichni s tím nepořizováním psa?
      Schválně, kontrolní otázka: jaký pes se má líp? Takový, co bydlí v bytě a chodí s páníčkem na procházky, nebo takový, co ho množitel vysype z auta do příkopu někde u lesa, protože byl nadpočetný a nikdo si ho nepořídil?

      Vymazat
    4. Třeba to, že zvířata patří do lesa, na louku, zahradu , ale určitě ne do města a bytu.

      Vymazat
    5. Však si taky nikdo do bytu nepořizuje srnu nebo vlka, kteří skutečně patří do lesa. Psi jsou vyšlechtění jako společníci a patří k člověku.

      Vymazat
    6. souhlasim na cvicaku vam taky nemuzou pomoci se vsim...mame doma plemeno ktere obecne velmi tezko snazi samotu snazili jsme se ho to naucit tak ze jsme ho nechavali ve vsedni dny dopoledne doma samotneho pravdou je ze rval jako tur ale bohuzel mame tak nestastne sousedstvi ze si na nas neustale stezovali a v podstate jsme ho nemohli nechavat samotneho vubec (upozornuju ze jsme ho NIKDY nenechali po 6 vecerni nebo o vikendech ale bohuzel mame v baraku nezamestnane tricatnice ktere kolem 10 dopoledne ve vsedni den chteji spat. zkusili jsme to max 3x nez nas prestalo bavit to neustale nadavani) a proto jsme museli nasadit tento obojek vyuzili jsme ho jen 2dny po sobe a jen zvukovy signal a diky tomu nam kazdy den nevyhrozuji sousedi otravenim psa...tezko jsme mohli byt trpelivi kdyz uz behem 20min nam volali sousedi ze se do neda poslouchat ze na nas zavolaji policajty a tak dale...tak nesudte tak prisne Lucie

      Vymazat
    7. já myslím že to je naprostá ohavnost!!!!!!! máme psa-československého vlčáka- který se považuje za vééééélice smečkového psa... sice nám neštěká, ale neuvěřitelně vyje, když mu je smutno. Je to jeho PŘIROZENOST a samozřejmě jsme s tím jakožto ZODPOVĚDNÍ společníci tohoto pejska museli počítat ještě předtím, než jsme si ho pořídili...Proto jsme si ho přídili do baráku na vesnici, kde to až tolik nevadí jako v bytovce ve městě.. a i kdyby se nějaký soused ozval... Můj pejsek na naší zahradě může dělat co chce!!!!ať se sousedi třeba staví na hlavu, NIKDY NIC BY MĚ NEDONUTILO ABYCH ZÁMĚRNĚ UBLÍŽILA SVÉMU PEJSKOVI!!!!!
      ne každé plemeno je takhle upjaté na svou smečku,v tomto případě člověka..když už teda strašně potřebujete psa do bytu, když vám nestačí třeba králíček, ke kterému když se umíte chovat, tak zastoupí nějakou čivavu téměř dokonale, tak pořiďte nějakého, kterému nevadí být sám doma a nevyvádí tolik... Stačí se jen trochu zajímat o to, jaký pes je pro mě dobrý.. a ne si prostě pořídit psa, protože je to in, nebo protože se mi prostě líbí huňáčci.. ty obojky jsou příšerný a strašný... a těm lidem, kteří ho svým pejskům dali, bych jich kolem krku pověsila aspoň pět..takových, který by jim dávaly šoky pokaždé když třeba zvýší hlas...

      BOŽE!!!!!!!!!!!hnus na tom světě...hnus hnusnej..

      Vymazat
    8. " Můj pejsek na naší zahradě může dělat co chce!!!!ať se sousedi třeba staví na hlavu," jsem zvědavá, co budete říkat, až vám psa někdo otráví..

      Vymazat
  47. Obojek se může špatně nasadit nebo dokonce ztratit = nespolehlivé.
    Stoprocentní záruka je naopak na vyoperování hlasivek. Doporučuje 7 z devíti veterinářů, 8 z deseti pediatrů a deset z deseti sousedů!

    OdpovědětVymazat
  48. Moje fenka má tenhle obojek, ani bych jí ho nepořizoval, ale doslova si ho vyškemrala a to je přitom tak hravá, no ale co byste chtěli, je jí teprve devatenáct a neví co se s ní děje, tuhle mě přemlouvala před výlohou s jezdeckými potřebami , ať jí koupím bičík, ale zdálo se mi, že je na to ještě moc mladá a zatím by si mohla vystačit s krajkovým prádýlkem a vysokými botami. Co myslíte ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. každej den jí dávej do těla, však to z ní vyklepeš :))

      Vymazat
  49. Bohužel mi nejde odpovědět do vlákna: Na cvičák jsme tenkrát chodili v Ostravě, ale nevzpomenu si přesně kam. Už je to přes 15 let.
    Veru

    OdpovědětVymazat
  50. Mě by jen zajímalo, jestli by Blondýna napsala podobně srdceryvný článek na téma separace miminek po porodu od matek (běžná to praxe v českých porodnicích). Stres totiž zažívají obrovský a navíc to společnost vnímá jako normu - prostě proto, že se separuje už od války a "všichni jsme to přežili" :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pes štěká, protože jeho pán zanedbal výchovu, timpádem trestat za to psa je vážně mimo, pokud by někdo měl dostat elektrickej obojek, tak ten jeho pán. Jo a ještě dodam - debile! A srovnávej srovnatelný, když hovno rozumíš psům.

      Vymazat
  51. Sešlo se tu hodně lidí s hodně názory. Já osobně myslím, že ano, jsou případy, kdy taková věc může být přínosem, ale že to bude menšina skutečných prodejů...

    Ovšem když už tu jsem, někdo by mi mohl poradit. Máme postaršího psa, který spouští neskutečný randál když někdo zazvoní a štěká na návštěvy, než se s ním návštěva něják začne bavit - pohladí ho, něco řekne a podobně. Dělá to od doby, kdy se mu začal zhoršovat zrak, takže se to nedá nepochopit. Vždy byl velmi tichý a my ho za každý zvukový projev chválili, protože v té době docela dobře informoval o každém nezvyklém pohybu v domě a když jsme byli někde kde lidská část špatně doslýchala zvonek (bydlíme v RD) - jedno, max dvě tichá ňufnutí. Za poslední rok se to ale vymklo. Samozřejmně nemůžu trestat nervózního zmateného psa za to, že je nervózní a zmatený když navíc špatně vidí, ale nevím, co s tím. Je jinak velice poslušný, ale v takovou chvíli se úplně zjančí a i když poslechne, je vidět, že mu dělá až fyzicky problém vydržet v klidu a štěká o to víc (naštěstí není problém se sousedy)

    OdpovědětVymazat