Proč jít na úřad jednou, když to jde dvakrát

Čím víc papírování, tím víc úřad. To si zřejmě myslí ten, kdo vymyslel pravidla pro vydávání nových občanek. Anebo dostává provizi z každého vytištěného dokladu. Jinak fakt nevím, co si mám myslet o tom, jak to u nás funguje.


Zdroj: webjournal.sk


Mojí staré občance skončila platnost. Naivně jsem si myslela, že se prostě přes internet objednám na příslušný magistrátní odbor, přijdu tam, vyřídím si občanku a za pár minut bude hotovo. Jenže jsem se spletla.

První potíž nastala ve chvíli, kdy jsem doběhla na úřad o dvě minuty později, než jsem tam podle online rezervace měla být. Milá paní u vchodu mi vysvětlila, že moje rezervace propadla. Zkusila sice zavolat na přepážku, jestli by mě ještě nevzali, ale nikdo tam telefon nebral, takže jsem si musela vzít lísteček a počkat.

Šlo to celkem rychle. Než jsem se dostala k úřednici.

Úřednice si vzala mou občanku, významně povytáhla obočí, když zjistila, jak dlouho ji mám propadlou, a pak mi vyrobila naprosto strašlivou fotku. Děsivou. Druhá fotka byla ještě strašlivější. Třetí už jsem ani zkoušet nechtěla. Už s tou první by se daly úspěšně strašit děti do deseti let. S tou druhou i labilnější dospělí.

Ta pravá legrace ale začala ve chvíli, kdy jsem chtěla, aby v nové občance byla i moje nová adresa. Budu se totiž stěhovat.

Úřednice povytáhla obočí o něco výš než než poprvé a oznámila mi, že v žádném případě nemůžu dostat novou občanku s novou adresou.

Napřed dostanu novou občanku se starou adresou.

S novou občankou si zajdu na ohlašovnu a ohlásím změnu adresy. Na ohlašovnu totiž musím jít jen s platnou občankou. Tam změnu zaevidují a pak přijdu zase k přepážce občankové, dám jim svou pár dnů starou novou občanku se starou adresou, ohlašovací lístek, oni zlikvidují starý doklad a vydají mi jinou novou občanku už s novou adresou.

Předpokládám, že to samé budu absolvovat i kvůli výměně řidičáku.

Mám totiž jeden z těch, které se právě teď musí měnit, protože jim letos končí platnost. Výměnu musím zařídit co nejrychleji, abych měla od 1. ledna platný řidičák a mohla vůbec sednout za volant. Takže to musím vyřídit nejlíp příští týden.

A až dostanu druhou novou občanku, poběžím na odbor registru vozidel, řidičů, techničáků a jiných papírů skrz auta ještě jednou, abych si změnila bydliště i tam a místo nového řidičáku měla další nový řidičák.

A pak ještě budu muset nahlásit změnu bydliště na zdravotní pojišťovně, na finančáku, na poště, v bance, u dodavatelů energií, v pojišťovně, možná i u mé kadeřnice a v obchodě s kočičím žrádlem.

A ani potom nejspíš nepochopím, proč mi budou úřady vydávat v rozmezí pár týdnů dvakrát stejný doklad jen proto, aby mi v tom druhém změnily adresu, kterou mi můžou změnit hned.


107 komentářů:

  1. Ještě by ses do toho mohla vdát, rozvést nebo získat titul na vejšce, a můžeš mít čtyři nový občanky za půl roku :-)))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že během pouhého půl roku se v ČR nedá rozvést. Jde to až asi po roce. Jak jsme se učili na základní škole: Rodina je základ státu, tak se nedá jen tak jednoduše tento svazek opustit. ;-)

      Vymazat
    2. já jsem s občankou neměla vůbec problém, byla jsem před pár dny, fotka taky nic moc, ale to se nedá nic dělat no, stačilo by mi, kdyby byly slečny úřednice vyspalé a nebyly otrávené...nový řidičák mě taky čeká, tak možná pak budu mluvit jinak, každopádně na úřadech platí pravidlo: dělat blbou, a být milá, na to vždycky úřednice slyší :)) hodně zdaru přeju!

      Vymazat
    3. ewe-linka : rozvést se dá ancvaj, pokud s tím oba souhlasí. Min.roční lhůta, na jejímž začátku by měl ten, který o rozvod usiluje, na důkaz vážnosti svých úmyslů opustit společnou domácnost, je vyžadována v případě, že se jeden z partnerů rozvodu zuby nehty brání.

      Vymazat
  2. Blondýno, mám pro tebe super zprávu :) Na řidičáku není adresa :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. stejnak tam musí s novou občankou kvůli změně a techničáku

      Vymazat
    2. Ale je tam oblast. Pokud se například přestěhujete z Prahy 1 do Prahy 5, musíte si vyměnit řidičák.

      Je to úplně debilní, ale je to tak.

      Vymazat
    3. tak to máme lepšie, aspoň niečo. Vodičák je jedno, kde bývaš, aj pas, ale chráň boh, ak máš staré značky dlhšie ako 7 dní a stretneš nasratú žabku zelenú

      Vymazat
    4. Čtěte pořádně, řidičák mění kvůli konci platnosti. Což se mimochodem, milá blondýno, dalo řešit klíďo píďo v lednu, únoru... kdykoli během roku, kdy tam nebyly fronty ;-) Já jsem si tam došla zkraje roku a všechno bylo vyřízený dohromady za pět minut (rozdělených mezi obě návštěvy - podání žádosti a pak vyzvednutí nového)

      Vymazat
    5. No hlavně to teď už do konce roku ani nestihne. Jestli tam půjde příští týden, nejen že tam bude nával, ale hlavně výroba nového řidičáku trvá cca měsíc. Tedy zkraje roku to trvalo kratší dobu, ale teď, kdy je frmol, to těch 30 dní pravděpodobně trvat bude. Navíc mezi vánoci a novým rokem bývají úřady zavřené. Takže Blondýno, patrně si na začátku příštího roku nrzajezdíš.

      Vymazat
    6. no a co, dostane snad náhradní průkaz, ne? To přece neznamená, že by nesměla řídit! jako kdyby jí ho na přelomu roku někdo ukradl a ona nesměla bez něj řídit to je blbost přece! myslete hlavou lidi!

      Vymazat
    7. žádný náhradní průkaz není, vyprosíte si novej řidičák a až bude hotový, tak odevzdáte starej, finito.

      Vymazat
    8. Náhradní průkaz je, vydává se v případě odcizení nebo možná i v jiných případech. A za poplatek 500,- vám vydají nový řidičák do týdne.

      Vymazat
  3. Já občanku nedávno ztratila - bohužel měsíc před plánovanou svatbou... Takže jsem musela podat žádost o vydání nového OP, samozřejmě s původním příjmením.... a teď doufám, že příští týden už si budu moci OP vyzvednout, jinak nevím, co by následovalo s mou plánovanou svatbou na konci příštího týdne :-D úřednice mi na tuto otázku odpověděla pouze "doufejte, že to stihnete" a poté mě vyprovodila ze dveří... tak se nechám překvapit :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vdát se můžete i na pas. A pokud ho nemáte, tak Vám ho expresně vydají - samozřejmě tedy za poplatek, ale ten se v nákladech svatby už ztratí :-) Manžel zjistil 10 dní před svatbou, že mu vypršela občanka, takže se ženil na pas :-)

      Vymazat
    2. Další takovej. Rok se plánuje svatba a on to zjistí 10 dnů před ní. Asi mu bylo hned zkraje vysvětleno, že nemá do ničeho kecat, všechno vybere nevěsta, on má jen přijít včas a říct "ano".

      Vymazat
  4. Odpovědi
    1. Jo, ale kolik koňů se při tom uživí!

      Vymazat
  5. online rezervace? to už někde něco tak pokrokového skutečně existuje a funguje? u nás se vystojí fronta přede dveřmi úřadu a v minutě otevření se vystojí další fronta u vydavače pořadových lístků aby se zjistilo, že jsme 15. v pořadí a úředníci stíhají jen 14 denně, takže druhý den znovu :-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím kde bydlíte, ale ve větších městech to opravdu funguje. Praha, Plzeň. Na netu se objednáte na konkrétní čas a na ten čas tam přijdete. Nemusíte čekat. Nevím proč to lidé nevyužívají. Manžel si nedávno nechával dělat také nový řidičák (mimochodem, pro přispěvatele někde nahoře, měsíc to opravdu netrvalo, byl tam nějaký technický probém a proto to trvalo celých 14! dní, jinak je to rychlejší), byl objednaný a šel hned, ale s lístečkem tak čekalo snad 60 lidí.

      Vymazat
    2. Ono to funguje i v menších městech (11 000 obyvatel) a navíc na stránkách městského uřádu vidíte, zda je již průkaz připraven k vyzvednutí.

      Vymazat
    3. Jo? Tak třeba na Praze 4 to nefunguje. Jelikož jsem měla malé miminko, speciálně jsem tam kvůli tomu volala, ale nepochodila jsem. Jelikož byly fronty, zvládli jsme to s malým až na druhý pokus. A to se Praha 4 honosí titulem Městská část přátelská rodině nebo tak nějak. V Černošicích (dle zkušeností kamarádky též s malým miminkem) to naopak funguje. Takže opravdu neplatí to vaše "ve větších městech to funguje".

      Vymazat
  6. Jenomže, takhle to prostě je, nedávno jsem řešila to samé, a přesně ten samý postup.... Hlava to nikomu nebrala, ale je to tak.

    OdpovědětVymazat
  7. Člověk by si řekl, že úřad mu všechny změny uděla najednou aby se nemuseli dělat zbytečný úkony a vono je to přesně naopak

    OdpovědětVymazat
  8. To je všechno úmyslné, plánované a europejskou unyjí řízené: představte si, kolik úřednic, které neumí než razítkovat, by museli propustit, kdyby se provoz zefektivnil! A kde je pak zaměstnat? Leda aby rovnaly kapustu do pyramid. Nene, zatněte zuby: pomáháte snižovat nezaměstnanost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle je, prosím pěkně, kravina. Právě jsem se přestěhovala z jiné země EU, kde se adresa (a všechno ostatní) vyřizuje během 1-2 minut po internetu a nový doklad přijde poštou do schránky. Zároveň se tuto změnu doví všichni, včetně té kadeřnice a nikam už nemusíte.
      Říká se tomu e-government a to funguje v EU dobře.
      Politická strana, která něco takového implementuje v Česku, bude mít můj hlas navěky. :-)

      Vymazat
  9. Tos asi narazila na blbou úřednici, já dostala novou občanku, na který mi změnili stav, jméno i bydliště a stačila jedna návštěva pro změnu bydliště a zažádání o novou občanku (cca 30 min) a pak jedna návštěva pro vyzvednutí (cca 3 min). Třeba to paní baví, vydávat co nejvíc nových dokladů, jinak si to neumím vysvětlit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas. Taky jsem s tím neměla problém. Měnila jsem jméno, stav, adresu, titul. Milá úřednice, čekání pár minutek, cvak foto, pak jen za 3 týdny vyzvednout a hotovo. Záleží asi na člověku - paní je zjevně typický úředník, který se světu mstí za svou vlastní nespokojenost:-)...

      Vymazat
    2. pravdepodobne jste menily na NEPROPADLE obcance. Ja mela svoji cca rok propadlou a stejny proces.M.

      Vymazat
    3. Tak co třeba si to hlídat a přijít na úřad včas?

      Vymazat
  10. Zvláštní, u nás to jde. Jen člověk musí oběhat s hromadou příslušných lejster pár "okýnek" navíc (vzpomínám si na okýnko Evidence obyvatel, samozřejmě Pokladna - která je umístěna o 3 parta a 2 budovy jinde, pak ještě nějaké jiné???), ideálně společně s všemi majiteli/obyvateli dané adresy, asi dle pravidla čím víc podpisů, tím líp ;o)
    Iv

    OdpovědětVymazat
  11. Jojo, taky jsem takhle pobíhala, když jsem se vdala a přestěhovala zároveň. Jen opencard mám pořád na staré jméno, na tu už mi nezbyly nervy.

    OdpovědětVymazat
  12. Ja jsem podobnou vymenu dokladu zazila pred svatbou. Mela jsem dvoji obcanstvi, cesky pas a slovenskou obcanku. Tady v CR chteli po nas 2tis. za snatek s cizincem, i kdyz jsem mela doklad o tom, ze jsem cesky obcan. Takze jsem si nejdriv sla zazadat o ceskou obcanku, dostala jsem ji ve ctvrtek a v sobotu jsem se na ni vdavala, v pondeli jsem ji sla vratit :)

    OdpovědětVymazat
  13. Také jsem tohle kolečko nedávno absolvoval ... zdravotní pojišťovna a katastr se změnu dozvěděli díky nové občance, takže tam člověk nemusí ... a energie (plyn, voda, elektřina) se mi podařilo změnit adresu po netu/přes telefon (veolia, rwe, čez) ... a jediné, co mi momentálně ještě chybí je živnosťák, kam se sice také promítla změna bydliště, ale sídlo mi zůstalo ... tam se zatím odhodlávám, protože tam navíc jsou jenom v pondělí a ve středu (všude jinde byli aspoň každý pracovní den)

    OdpovědětVymazat
  14. Abychom jenom nehaněli - letos v létě mů 80 letý otec zjistil, že má propadlou občanku, samozřejmě ve chvíli, kdy si chtěl na poště vybrat peníze. Kupodivu jsem ho v tom vedru nemusela vláčet z chalupy do Prahy, ale nakráčeli jsme na nejbližší Obecní úřad, kde vydávají občanky, tam jsme zažádali, vyfotili a za cca 14 dní vyzvedli novou občanku. Tohle mě potěšilo - takže nezoufejte, někdy úřední šiml zařehtá i pozitivně. :) Dana

    OdpovědětVymazat
  15. Jsou centrální (resp. základní)registry, tzn. finančák, pojišťovna, sociálka a dneska už i většina bank apod. si novou adresu zjistí samy - člověk to nahlásí jen jednou a zbytek se "udělá" sám. nové doklady ti to nevystaví, ale ohlašovací povinnost na většině míst už zanikla. viz http://www.szrcr.cz/

    OdpovědětVymazat
  16. Tento postup mi nijak divný nepřijde, asi potřebuje nějaké potvrzení, že na nové adrese budete opravdu bydlet.. A navíc času se zařizováním nových občanek moc nestrávíte, stačí se pěkně učesat a namalovat a pak se usmát a máte fotku, ne jako dřív, kdy se muselo běhat po městě a nechávat si dělat fotku, kterou vám potom ani nevzali.. Není ani žádné vyplňování dotazníků a bůhví co ještě. Moje zařízení nové občanky trvalo i s čekáním asi 30 minut..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. musím ovšem podotknout, že žiji v Brně, v okresních městech to je asi horší..

      Vymazat
    2. Já žiju v zapadákově a když mi končila platnost občanky, přišla jsem na úřad, tam jsem nahlásila, že mi končí platnost, úřednice mi řekla, kdy si mám přijít pro novou (i když fotku jsem si musela přinést, ale to není problém, když jsem stále student a tak si vždycky schovávám fotky na průkazku na vlak) a za měsíc jsem si přišla pro novou. Když nepočítám cestu, obě operace trvaly dohromady čtvrt hodinky.

      Vymazat
    3. No, já vždycky nesnáším, jak na fotce od fotografa vypadám, tak jsem se pěkně v klidu vyfotila doma na samospoušť, vybrala nejlepší, vytiskla v požadované velikosti a donesla na úřad. Třikrát (občanka, řidičák, opencard). Pokaždé tetina za přepážkou říká: jak je to vytisknuté, to vám nevezmou! Odpovídám: zkuste to. A pokaždé to vzali, takže mám na dokladech obličej, k němuž se hlásím, ne vyjevený ksichtík od fotografa nebo nedejbože z automatu. Ale lepší by bylo - a příště to udělám - donést disketu do Kodaku, a oni mi to vytisknou profi.

      Vymazat
    4. Cit.: "donést disketu do Kodaku, a oni mi to vytisknou profi"

      Jo, kdybychom tak měli rok 1999.

      Vymazat
    5. Takže Kodak už není? Vida, tak jsem to nakonec udělala tak dobře, jak to šlo!

      Vymazat
    6. Nee, já jsem narážel na tu zmínku o disketě :))))

      Vymazat
  17. A možno by stačilo nenechať si doklady prepadnúť, nechodiť neskoro a na fotenie sa upraviť (alebo sa zmieriť s tým, ako vyzerám).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na fotkách, které dělají ony převelice "ochotné" úřednice, vypadá blbě každý, i ten, kdo právě přišel od vizážistky.
      eL

      Vymazat
    2. Přesně. PB měla víc štěstí než rozumu, protože kolegyně, která zjistila, že jí propadla občanka, když se s ní přihasila do volební místnosti, musela zaplatit pokutu! Jejich radnice propadnutí občanky pokutuje stejně jako ztrátu.

      Vymazat
    3. Propadnutní by se mělo pokutovat vždy, pokud to přsáhne nějakou dobu, ale záleží na koho narazíte. Já jsem si šla měnit občanku po rozvodu a stěhování, také jsem to podcenila a bylo to po delší době, ale paní úřednice byla moc milá. Sice také říkala, že je za to pokuta tuším až 10 000Kč, ale když jsem jí vyvětlila v jaké jsem byla situaci (náročný rozvod, stěhování do jiného bytu a tak), tak byla moc hodná a vše mi udělala najednou.

      Vymazat
    4. Ja mám na občianskom v pohode fotku, trochu blbne ofina, ale to už nie je problém úradníčky... Jasné, že na tých fotkách nikto nebude vyzerať úplne krásne, keď sa musíte tváriť neutrálne a neusmievať sa..

      Vymazat
    5. Jo, na to pokutování není žádný zákon, to si každá radnice upravuje po svém. Takže někde zkasírují za pár dní po lhůtě a někde jsou hodní,

      Vymazat
  18. Pokud se o svoje záležitosti nestaráte a máte pocit, že by to měli dělat jiní, pak neskuhrejte, když to nebude podle Vašich představ.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavá obhajoba úředního šimla ...

      Vymazat
  19. Stěžujete si na vlastní nezodpovědnost. Řidičák jsem si nechala měnit v březnu, protože se dá předpokládat, že v prosinci bych na přepážce vystála důlek přesně kvůli takovým chytrolínám jako jste vy. A stěžovat si na to, že jste nechala propadnout občanku, nestarala se o to a pak čekala, že se kvůli vám všichni na úřadech přetrhnou? Přesně díky takovéhle laxnosti a nepořádku ve svých věcech kvete pšenka exekutorům a podobné havěti... Pro úřednice platí určitá pravidla stejně jako pro vás.

    OdpovědětVymazat
  20. Stačilo nenechat si občanku propadnout. Nerada to říkám, ale máte si na to dávat pozor. Kdybyste dorazila na úřad včas, adresu by vám zanesli rovnou. Občas se tady rozčilujete nad tím, že jsou některé ženy líné se upravit. Vy jste byla zjevně líná přečíst si datum na kartičce, kterou nosíte v peněžence, a zjistit si, že je třeba ji vyměnit před propadnutím platnosti.
    A nebojte, do obchodu s kočičím žrádlem nic hlásit nemusíte.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli má blondýna propadnutou občanku už nějakej čas a stěhovat se teprv bude, tak by jí adresu nezapsali ani, kdyby výměnu řešila před propadnutím (pokud doteďka nemá nájemní smlouvu nebo zápis v katastru, což asi nemá). Takže by stejně měla občanky dvě nový tak, jako tak.

      Vymazat
  21. To je tedy tragédie a bezpráví:-) Stačilo dorazit včas, krom zadání online rezervace si přečíst i ty úřednické pindy a předem si nahlásit nové bydliště (stačí nájemní smlouva, souhlas majitele nebo výpis z katastru). Všechno mohlo být hotové najednou, protože paní u občanek je pak šumák, kdy se bude stěhovat. Fotografii si nechat udělat u fotografam, protože lze za účelem vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji pořídit foto dvěma způsoby:
    u obecního úřadu obce s rozšířenou působností; fotografii pořizuje úředník při podání žádosti,
    u fotografa, který ji elektronicky zašle prostřednictvím datové schránky Ministerstva vnitra obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, u něhož požádáte o vydání občanského průkazu.
    Krom zvednutého obočí mohla také nafasovat pokutu, tuším do výše deseti tisíc, takže by stačilo na internetu nelustrovat jen předražené fejk kabelky a zjistit si co a jak. Nakráčet s vědomím svatých práv občana, vědět houby a čekat, že si úřad sedne na prdel je hloupaté.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to je uzasne napsane :)

      Vymazat
    2. Všechny palce nahoru!

      Vymazat
  22. Ja si myslim, ze to je uplne normalne, ta uradnicka predsa nemoze vydat niekomu obciansky s novou adresou pricom ta osoba tam este nebyva. To by kazdy mohol prist a zahlasit si adresu trvaleho pobytu kam by chcel, potom by si ten obciansky nechal, nikdy by sa tam neprestahoval a policia by ho mohla hladat donekonecna.. Takze to treba proste brat tak, ze ta vymena obcianskeho prisla v nevhodny cas ale na urade robia len svoju pracu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adresa na OP může být jakákoliv, i když tam nebydlíte. Já mám na OP adresu městského úřadu (jako mají bezdomovci), ale pod mostem rozhodně nebydlím.

      Vymazat
  23. Tady někdo vůbec nepochopil.

    Blondýna přece upozorňuje na to, že úřady budou zbytečně vydávat občanku dvakrát, protože jsou prostě nesmyslná pravidla!

    Nesmyslné je, že aby mohla mít v průkazu nové bydlišti, musí si nechat vydat nový průkaz, pak bydliště změnit a znovu žádat o další průkaz.

    Toto je zcela absurdní postup! Úřady by měly mít pravidla taková, aby občan mohl přijít s ohlášenkou rovnou a nebylo nutné podstoupit dvojí vydávání občanky.

    Toto zde některým přechytralým diskutérkám nejspíš nedošlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a potom by to mohl udělat i někdo jiný, nastal by nějaký problém a byl by tu fakt, že on v občance tohle bydliště má a také fakt, že majitel či původní majitel onoho domu/bytu dokládá, že v jiných dokladech nikdo takový uveden není. A vznikne spor a hledej chybu a bude se to protahovat a peníze protékat.
      Ona spousta předpisů je poměrně zbytečně detailní, ale dost často jsou takové proto, že ty lidi nejsou v mnohých případech schopni si to sami zařídit a naopak nasekat spoustu problémů, které se pak dlouze řeší.

      Vymazat
  24. Neviem ako to máte v Českej republike, ale na Slovensku je všetko evidované v systéme a niektoré položky v systéme jednoducho môžu meniť napríklad len na ohlasovni pobytu. Aspoň u nás nestačí len nahlásiť zmenu pobytu, ale pridať k tomu aj nejaký dokument preukazujúci právo tam mať trvalý pobyt, vlastnícky list či súhlas vlastníka nehnuteľnosti. Takže ja v tom nevidím nič prekvapujúce, samozrejme že nemôžu zapísať novú adresu, keď žiadateľ nepredloží žiaden dokument preukazujúci tento fakt. Proste je to tak.

    A druhá vec, neviem aký vodičský preukaz má blondína, ale ako kukám tak kukám, na svojom európskom vodičskom preukaze žiadnu adresu napísanú nemám. Takže o problém menej, vodičák môže vybavovať okamžite.

    Ani ja nemám rada prílišné opletačky s úradmi, ale tento článok sa mi nepáčil v to, že za spôsobené oštary si môže blondína sama a na to ako bystro bežne odhaľuje všetko možné by si mohla prečítať zákony ČR a zistila by, že to nie je výmysel nejakých úradníčok, ale normálny postup.

    OdpovědětVymazat
  25. Nejprve hledejte chybu u sebe, je hloupé házet svou lenost a nezodpovědnost na jiné a ještě se vymlouvat, že jsem se např. spozdila jen o 2 minuty. Já nesnáším, když se lidi furt na něco vymlouvají. Podle mého byste měla zaplatit pokutu za propadlou občanku, pokud je to tedy již delší dobu. Pokud si neplníte své povinnosti, měla byste za to nést následky. Taky jsem si kdysi nesplnila svou povinnost a měla z toho nepříjemnost, ale byla to jen a jen moje chyba, moje blbost a pitomost. Taky nejsem svatá a chyby člověk prostě dělá, ale když to není chyba úřadu, tak je to potřeba přiznat a dívat se na to z téhle stránky. Pokud za problém může úředník/úřad/systém/ apod. a chce po občanovi něco "vymáhat" ad absurdum, tak je potřeba se ozvat, ale to není tenhle případ...Naopak je absurdní požadovat něco, co ještě nenabylo účinnosti (nová adresa). Naprosto souhlasím s "Anonymní28. listopadu 2013 22:49"

    OdpovědětVymazat
  26. Ovce svorne becej. Predevsim si polozme otazku proc vubec existuje jakysi ridicsky prukaz a proc ma omezenou platnost. Je to jen mrhani casem a penezi danovych poplatniku.

    OdpovědětVymazat
  27. Netvrdím, že s PB vždy a ve všem souhlasím, ale nikde v článku nevidím, jak dlouho měla onu občanku propadlou - třeba to bylo jen v řádu dnů, proč ji tedy hned pérovat jak malého Jardu a vyhrožovat pokutou. Tady přece jde jen a pouze o kritiku úředního šimla, snad poněkud nadsazenou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tím hůř pro ni, pokud to bylo jen několik dnů. Mohla si dojít s platnou občankou přehlásit pobyt a pak ji nechat vyměnit. Je to možná pro někoho tak trochu buzerace, ale přihlásit pobyt lze jen s platnou občankou - to si paní úřednice nevymyslela na fleku, ale taková jsou pravidla.

      Vymazat
  28. MIlá blondýna a nevieš prečo máš 25 dní dovolenky??????????

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já jsem se mylně domnívala, že dovolená je na odpočinek a ne na obíhání úřadů ;)

      Vymazat
  29. Možná jste se trefil/a - asi jde o malého Jardu, ne o dospělého zodpovědného člověka (ale neznám PB osobně, proto je tam to "asi" a neberte to prosím jako případnou urážku). S tou pokutou to není vyhrožování, jen jsem tedy měla formulaci slov volit jinak, možná mírněji, to se omlouvám. Platbu vysoké částky za propadlou občanku bych samozřejmě nikomu nepřála. Na druhou stranu je dobré si uvědomit takovéto okřídlené povídání, a sice, že nemáme jen svá práva, ale i povinnosti. No a sankce (nemusí být vždy peněžité) kolikrát bývají prostředkem, jak se pro příště vyvarovat nesvědomitosti a dát si své věci do pořádku. (Doufám, že mě zas někdo nechytne za slovo). Jo a nejsem úředník. Minulý rok, když jsem ještě nevěděla, že budu mít svatbu, jsem si byla pro nový typ řidičáku, abych něco nezanedbala. Všude říkali, upozorňovali, ať to lidi nenechávají na poslední chvíli a že v Česku lidi prý všechno nechávají na poslední chvíli. No a za 3 měsíce od toho jsem se vdala a šla si zas hned vyřídit nový (samozřejmě i další nové doklady). Ale jak říkám, svatý a bez chyb není nikdo, ani já nejsem. Neříkám, může se stát, že člověk něco opomene. Já se snažím své povinnosti plnit a vyžaduji to i od okolí. A chyby nejprve hledám u sebe. Pokud by si své povinnosti plnila i PB a přemýšlela dopředu, k absurdní situaci by nedošlo, takže asi tak. Je tu i jiná možnost, a to si myslím já, že je to jen nadsázka pro pobavení (tu a tam si člověk ve svém článku něco vymyslí/připíše, aby to tak nějak vypadalo komplexněji), asi to člověk nemůže brát všechno doslova vážně :-) Ale pokud tato jiná možnost neexistuje a všechno do slova je pravda (...) tak...se točíme zase dokola a jsme na začátku u nezodpovědného člověka, asi malého Jardy, možná...snad...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenže platnost občanky je obyčejná buzerace, opravdu bych to nenazývala nezodpovědností, když člověk neřeší takový blbiny jako platnost OP. Mě na propadlou občanku upozornili až v bance, a ještě chvíli trvalo než jsem tam došla, protože mám důležitější věci na práci než krmit úředního šimla

      Vymazat
    2. Mě také v bance upozornili, že mám už jenom měsíc platnou občanku, jinak bych si toho nevšimla, ale mít platné doklady za buzeraci opravdu nepovažuju. Jste jak malé děcka.

      Vymazat
  30. jo je to celé postavené na hlavu. já se letos koncem července vdávala a asi měsíc předtím mi ukradli peněženku včetně všech dokladů. Takže jsem dostala od pánů policajtů náhradní doklad a šla se zeptat na úřad, jestli s tím nebudu mít u svatby problém a jestli si tu občanku můžu přijít vyřídit až po svatbě už s novým jménem. Co myslíte? Samozřejmě, že to nejde, protože je prý de zákona nařízeno, že musíte nejpozději, tuším, do 15 dnů nahlásit ztrátu/odcizení a nechat si udělat novou, čili nějakých 25 dní, co zbývaly do svatby bylo naprosto nemyslitelných. Takže jsem si musela hned nechat rzřídit novou občanku, po svatbě jsem si ji byla vyzvednout, podepsala jsem důležitě její převzetí, načež jsem ji hned podala zpátky úřednici i s oddacím listem a ona jí neméně důležitě ustřihla rožek, že je neplatná a hned zadala požadavek na výrobu další nové občanky..prostě kocourkov a zbytečně vyhozené peníze..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to já byla včera žádat o občanku pro dceru. Na vánoce jí bude 15, tak aby ji měla včas. Jenomže jí ještě nebylo 15, takže chtějí poplatek + platnost na 5 let. Když přijde až poté, co jí bylo 15, bude to zdarma a na 10 let. Prostě vůbec nerozlišují, že žádá o "dospělý" OP při dovršení povinného věku, ale berou to jako mimořádný dětský OP. Tak si holt uděláme výlet do okresního města znovu. Hlavně, že jsem tam volala, co budeme potřebovat, ale tuto informaci jsem samozřejmě nedostala.

      Vymazat
  31. Na druhou stranu, není jejich chyba, že občanka byla propadlá... Nemůžou za to, že si to my nehlídáme (například já ji měla propadlou téměř rok, ale pak si nestěžuju na papírování) - mít platný OP je naše povinnost.

    OdpovědětVymazat
  32. Blondýno, někdy máš super články, ale někdy napíšeš takovou kokotinu. Co je nám do toho, že jsi někam přišla pozdě nebo sis nechala propadnout občanku? O výměně řidičáku snad už taky víš dlouho, takže si nestěžuj, že v prosinci bude na úřadech nával.

    OdpovědětVymazat
  33. Tak vypadá to, že je tady plno lidí, kteří zodpovědně hlídají data platnosti na občankách, řidičákách, platebních kartách a já nevím co všechno ještě, na úřady chodí včas a jednání úřadů chápou - úřady tak fungovaly dycky, tak proč to měnit. Běda, jak si někdo stěžuje, rošťák jeden, na to nemá právo, hlavně když přišel pozdě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem již napsala, já jsem si to nepohlídala. Ale kdyby si to blondýna pohlídala, žádnou „přechodnou“ občanku by mít nemusela. Ta pravidla existují z nějakého důvodu - my si stěžujeme, že je musíme dodržovat, ale kdyby nastal nějaký problém (zneužití identity,...) okamžitě bychom vykřikovali jak je možné, že k tomu došlo. Jasně, nějaká byrokracie zbytečná je, ale nějaká není, a většina z nás ví houby o tom, co je zrovna důležité. Každopádně vykřikovat by měli lidé, kteří si tu jednu blbost (jako datum na občance, kterou nosíme pořád s sebou) pohlídají a nezpůsobí si to papírování navíc sami.

      Vymazat
  34. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  35. Bylo by dobré si uvědomit, že úředník je v tom to případě "malý pán". Že úředník jen zprostředkovává to, co mu ti "tam nahoře" nařídili, a že nemůže za to, co si kdo z "papalášů" vymyslel nemůže. Je to jen člověk, který plní, co má nařízeno a za co také je placen. Druhou stranou věci je, pokud je úředník příjemný jak "zadek" a nesnaží se člověku vyjít vstříc. Takže na úředníka si lze stěžovat pouze v případě, že byl nepříjemný. Za to, že dělá svou práci jak mu říká zákon, si snad nezaslouží, aby mu někdo nadával či pomlouval, jak je neschopný a jak složitě to ON dělá (a on za to přeci nemůže, dělá jen to co má).

    OdpovědětVymazat
  36. Přeji úspěšné vyřízení řidičáku. Manžel má také starý, bylo nám řečeno, že bez rezervace termínu přes internet se nemáme ani pokoušet přijít něco vyřizovat, neb si tam odsedíme klidně celý den bez záruky toho, že se na nás vůbec dostane řada, berou totiž přednostně ty rezervace a ostatní jen když se někdo na rezervaci nedostaví. Tak jsme si bláhově chtěli rezervovat nejbližší termín, který je ovšem 13. ledna. A to bylo před týdnem, kdoví, jak to bude teď. Přitom jsme "jen" z Karlových Varů, ani si nechci představit, jaký nával bude v Praze... Takže pevné nervy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ten řidičák se vyměňuje už asi tři roky, jestli jste si na to vzpomněli až teď, dobře vám tak. Pan manžel si chvíli vyzkouší, jaké to je, jezdit autobusem. Třeba si pak dá příště pozor.

      Vymazat
  37. 1) Proč tě tak sere, jak vypadáš na fotce na občance? Kolikrát za rok ji vytahuješ a díváš se na ni?

    2) Úřednice nebude do občanky zadávat adresu trvalého bydliště na základě informace občana "jo, tam a tam se budu stěhovat". Blbě sis to načasovala.

    3) Propadne ti občanka, o jejímž termínu vypršení platnosti víš deset let, a vyměňuješ si ŘP, o čemž se vedou kampaně i v TV a novinách taky iks měsíců. Co budeš dělat, až se někdy vdáš a budeš obcházet všechny banky, pojišťovny, katastry atd.? To asi zkolabuješ a nový manžel bude záhy vdovec...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. k bodu číslo jedna: asi nikdy, pretože by si inak všimla, že končí platnosť :-D takže nárek na fotku tiež nechápem. Neviem ako v Čechách ale na Slovensku si fotku na OP nenosíte, odfotia vás priamo u nich, úradníčka mi vysvetlila, že je tým zaručený štandart, že fotka nie je nijak pozmeňovaná, retušovaná a pod. Ako vypadáte tak vypadáte a to je ešte len sranda, pretože ten foťák je nemilosrdný, zachytí každú pehu, vyrážku a kruhy popod oči.

      Vymazat
  38. Když už jsme u toho... Tak další dobrá průda je na poště. V 21. století se prostě nedá!!! na terminálu platit kartou jako ktřeba kdekoliv jinde... Takže když si vystojíte frontu a zjistíte že Vám chybí 13 kč, musíte si jít vybrat do bankomatu. A pak to kolečko vystát nanovo. Jediným řešením si u pošty zřídit účet.... Hlavně jak nás pošta krmí žvásty o tom, jak je konkurenceschopná...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám kreditku z CSOB a tou se platit dá, ale s příplatkem.

      Vymazat
  39. Ak je viac takýchto ľudí ako ty, tak tie úradníčky ľutujem, že sa s nimi musia zahadzovať.
    Celé toto, čo si tu napísala, je vlastne tvoja chyba a nevedomosť a nie tej úradníčky, dokonca môžeš byť rada, že nad tebou iba vyťahovala obočie.
    Ty si myslíš, že len tak nakráčaš na úrad s neplatným občianskym preukazom a vyhlásiš, že budeš mať adresu, nemáš však na to žiadne potvrdenie a aj tak očakávaš, že tam budú všetci skákať tak, ako ty pískať? To kde sme, prosím ťa? Žiadny človek so zdravým rozumom ti v tomto, čo si napísala, nedá za pravdu. Máš už novú adresu? Nie! Tak akým právom si chcela, aby ti ju úradníčka uviedla na nový občiansky preukaz? A keď si na ohlasovni zmeníš svoju adresu, tak čo k tomu potrebuješ? No predsa občiansky preukaz so starou adresou, nie náhodou? Kydať môžeš jedine tak na svoje vlastné nezodpovedné správanie sa a nie na ľudí na úrade, ktorí ti vysvetlili to, čo si si mala zistiť sama.

    Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná měla potvrzení o bydlišti, ale na ohlašovnu se může asi jít jen s platným op, každopádně by měla snažší si to pohlídat a vyzjistit dopředu.

      Vymazat
    2. Na ohlasovňu sa chodí s platným OP a adresu na OP môžu zmeniť len keď už má adresu zmenenú na ohlasovni. Je to jednoduché a áno, mala si to zistiť a nie tu zhadzovať ľudí, ktorí si len robia svoju prácu.

      Katka

      Vymazat
  40. Ja si nedavno taky zarizovala novou obcanku kvuli zmene bydliste a byla jsem moc spokojena. Pani byla mila, fotku jsme vybraly hezkou a jeste se zeptala jestli si ji chci vyzvednout u nich nebo v Brne. Byla jsem hotova behem par minut a v klidu.

    OdpovědětVymazat
  41. Články tady mě baví, ale dnes bohužel.
    Úřady pracují jak pracují, netvrdím, že je to ideální, ale rozhodně by to mohlo být horší. Platnost dokladů se prostě hlídat musí, stejně tak řidičáku atd. Stačí si napsat malý papírek a dát si ho na viditelné místo, nebo snad poznámku do čehokoliv, kam se denně koukám.
    Já si doklady měnila a nikdy žádný problém, na fotce vypadám normálně, je to přeci o tom jak se upravím a zda se při čekání na chodbě učešu nebo se na to vykašlu.
    Úřednice sotva navíc může svévolně psát na občanku co by se lidem líbilo. Ona je tam přes průkazy, ne přes adresy. Prostě to tak je a myslím, že je lepší se na to normálně včas připravit, než tady pak skuhrat.
    Cokoliv dělané na poslední chvíli je přeci jen utrpění.

    OdpovědětVymazat
  42. Tak já mám třeba fotku na občance takovou, že kdyby mě někdo zamordoval a našli by mě za dva měsíce, tak mě podle ní akorát krásně poznaj!:-)
    O pasovce ani nemluvím... Ale tak jako podle mě tam skoro každej vypadá blbě...
    Fakt by mě zajímalo, jak si to milá blondýno představuješ s tím zpožděním.
    Že jsi "doběhla o 2 minuty později" - smůla, no. Holt příště zkus přijít včas. Po tobě tam asi taky čekají nějací lidé!! Ty to máš třeba rezervováno do 15:00 a další člověk má termín od 15:01. Logicky když přijdeš v 15:02, tak už vzali někoho dalšího. To mají jako úřednice počkat třeba pět minut jestli se neuráčíš dorazit a zbytečně zdržovat další lidi??? Co to je za logiku?
    Že sis nepohlídala datum platnosti na OP je taky tvoje chyba, taky ti mohla dát zaplatit pokutu - tak bych spíš než si na danou úřednici stěžovat, jí být tebou poděkovala. Pokud jsi s sebou neměla nějaký doklad o stěhování (kupní nebo podnájemní smlouvu apod.), tak je v pořádku, že ti tam novou adresu nemůže rovnou zapsat. Tohle docela dává smysl.
    Jsi podle mě celkem chytrá ženská, tenhle článek je asi nějakej zkrat nebo co...:(
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vy si opravdu myslíte, že úředník má pracovní čas rozfázovaný po minutách ? :))))

      Vymazat
    2. Nemá, ale podle mých zkušeností tam má fronty. Pokud si blondýna rezervuje čas a nedodrží ho, tak pak vezme úřednice dalšího - nebude čekat, jestli se blondýna 2 minuty po uráčí přijít. Tak jsem to myslela, ale asi jsem to napsala nesrozumitelně.

      "Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí!!!"

      Vymazat
    3. S pracovní dobou úřednic mám opačný příklad - byla jsem objednaná na půl druhou a vím, že na dotyčném úřadě mají polední pauzu do 13:00. Přišla jsem radši dřív, co kdyby někdo vypadl. K mému úžasu jsem seděla před pootevřenými dveřmi a úřednice si vesele vykládala se dvěma kolegyněmi celou tu půlhodinu. Na mé klepání a žádost o vstup jsem se dozvěděla jen strohé : "Počkejte si !!"

      Vymazat
  43. Sry, ale mám pocit, že tentokrát jsi výjimečně poněkud mimo. Je logické, že si nemůžeš změnit trvalé bydliště bez platného dokladu, stejně jako si nemůžeš vzít úvěr, řídit auto nebo se vdát. Kdyby sis platnost občanky hlídala a vyměnila si ji včas, nemusela bys na úřad chodit dvakrát. Nejsem žádný ochránce byrokracie, ale kritizovat něco, čemu nerozumím a navíc jsem si to způsobil vlastní nezodpovědností, je trochu povrchní...

    OdpovědětVymazat
  44. No, fascinuje mě, kolik lidí tady si opravdu hlídá takovou blbost jako platnost OP. Je to jen úřední buzerace, ale evidentně dost lidí to považuje za svou občanskou povinnost, protože bez toho se zhroutí systém. A taky jak všichni mají čas běhat po úřadech v termínech, kdy úřad zavelí.
    Vůbec mě fascinuje koncept propadlé občanky - to jako o den později než je uvedené na nějaké kartičce už já nejsem já? Trochu směšný.
    Jo a fotky dělané na úřadě jsou strašný, bez ohledu na předchozí pokusy o zušlechtění, ale naštěstí je to pak jen takový malinký černobílý obrázek, že je to skoro jedno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dost lidí to považuje za občanskou povinnost asi proto, protože to občanská povinnost JE!
      Pokud se Vám to nelíbí, máte spoustu možností jak to vyřešit. Například změňte státní příslušnost (schválně jestli Vás ve Vaší nové vlasti nebudou "buzerovat") nebo vstupte do politiky a změňte příslušný zákon tak, aby měl každý 1 OP po celý život. Nebo snad dokonce žádný?
      Den po vypršení platnosti OP nepřestáváte být Vámi, ale běží Vám lhůta 15 dní na výměnu průkazu, kterým se prokazujete na úřadech, policii, při cestách do zahraničí atd.
      Fotky si nemusíte nechávat dělat na úřadě. Můžete se zušlechtit, nechat se vyfotit u fotografa a ten pak fotku pošle datovou schránkou na příslušný úřad, u kterého si OP necháváte vystavit.
      Doporučovala bych přečíst (pokud umíte anglicky): http://en.wikipedia.org/wiki/Identity_document
      Vůbec bych doporučovala si o tom něco přečíst!
      J.

      Vymazat
    2. No, pokud já vím, tak něco jako náš OP mnoho států nemá, např. v USA existuje pouze něco na způsob našeho řidičáku. Podle mě by úplně stačil jeden průkaz, který by byl opravdu v běžném životě užitečný - nebyla by tam jen fotka, rodné číslo a bydliště, ale třeba i krevní skupina, zdravotní omezení, řidičské oprávnění apod.
      S.

      Vymazat
    3. je to naša občianska povinnosť, tak neviem, čo tu teraz riešiš. A neviem, ale myslím, že úradníčky sú dosť ústretové a keď sa mám na úrad dostaviť, tak sa ma vždy spýta, ktoré termíny by mi vyhovovali. Ľuďom sa nepáči, keď ľudia prekračujú zákon a tu keď sa nejaká úradníčka drží zákona, tak je to zlé a rozmaznaná protivná blondína je tá chudinka, ktorá musí behať po úradoch. No hrôza, aby z nej náhodou neubudlo.

      Katka

      Vymazat
  45. Jasně, to je typické. Klasický Čech musí pokud možno na všechny povinnosti předepsané státem kašlat a pak si ještě stěžovat, že má díky tomu problémy.

    OdpovědětVymazat
  46. Napíšu svůj názor z druhé strany - pracuju právě na té ohlašovně, kde se mění trvalý pobyt. Změnu adresy trvalého pobytu můžu provést pouze na PLATNOU občanku, jinak budu mít problém já. Stejně tak paní, co vydává občanky, nemůže jen tak sama změnit adresu trvalého pobytu (musí se kontrolovat, zda člověk má k bytu/domu nějaké užívací právo, případně mu majitel nebo jiná oprávněná osoba musí dát svoje svolení na přihlašovací lístek).
    Pokud si někdo nechá propadnout občanku, pak ho čeká v podstatě zbytečné kolečko, ale může si stěžovat pouze sám na sebe.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ještě přidám informaci, o které se pravděpodobně ještě moc neví: pokud si někdo mění adresu svého trvalého pobytu a potřebuje to dát vědět nejrůznějším institucím (banky, pojištovny, lékaři), může využít možnosti, kterou poskytují místa CzechPoint - dát svolení ke sdělení adresy třetím osobám. Na kontaktním místě CzechPointu dáte seznam IČO institucí, kterým chcete oznámit změnu adresy, podepíšete souhlas s poskytnutím důvěrné informace a do datové schránky firem, které si nadiktujete, přijde oficiální informace z centrálního registru, že máte změněnou adresu. Zatím jsem to dělala jen jednou (a přiznávám, že zvednout telefon a vyřídit telefonicky by možná bylo i rychlejší), ale takhle je to úúúúředně.

      Vymazat
  47. Potvrzuji! Já ztratila eněženku s doklady a protože jsem změnila adresu trvalého bydliště, tak jsem chtěla novou vystavit už na novou adresu. To ale nešlo! Nevěřila jsem vlastním uším, když mi řekli, že si musím nchat vystavit OP na staré bydliště - tu přestřihnou a pak teprve můžu zažádat o novou se změněnou adresou :D Ptala jsem se, jestli to myslí vážně, volala jsem na další tři úřady(tak moc mi to přišlo absurdní) všude to samé...takže mi vážně občanku vystavili...ještě ten den skartovali...a vyplnila jsem si žádost o novou :D prostě demence.

    OdpovědětVymazat
  48. Sorry Blondýno, ale tohle je fail spíš z tvé strany. Vyřizovat občanku ve chvíli, kdy už mám tu stávající propadlou, je slušně řečeno kravina. Pokud by sis normálně zažádala o změnu bydliště před skončením platnosti té staré občanky, tak bys normálně dostala rovnou novou s bydlištěm a vším.
    Druhá věc je ten řidičák a za to bys fakt zasloužila, aby ti to už nikde nevyřídili. Kvůli takovýmhle pitomcům teď musí na úřadech dělat mraky lidí přesčasy, nabírat posily, otevírat o víkendech apod. To je před vánocema pro ty ženský určitě úplně super. A to přesně kvůli tisícům takovýchhle blondýn, který měly na výměnu řidičáku x let, ale jdou ho měnit měsíc před koncem platnosti. Fakt, zapnout mozek a být trochu ohleduplný se dneska nenosí.

    OdpovědětVymazat
  49. Blbej ksicht blbá fotka? Jinak si to vysvětlit neumím :))

    OdpovědětVymazat